Cinema
El camí cap als fantasmes
Personal Shopper pot ser considerada un triple salt mortal sense xarxa. Oliver Assayas sempre ha considerat que un dels moments fundacionals del cinema contemporani actual es troba en el cinema de terror que es va realitzar en els anys vuitanta, en les obres de John Carpenter, Brian de Palma o les primerenques de David Cronemberg. Personal Shopper vol apropar-se cap a aquest cinema però amb la consciència que no és possible dur a terme cap exercici de duplicació postmoderna ni cap operació de simulacre. Potser ha arribat el moment de preguntar-se d'on van sorgir aquelles imatges. Es per això que Personal Shopper parteix de la importància que va tenir l'animisme en el segle XIX. Assayas decideix anar als orígens per explorar el present, de manera semblant a com en Demonlover partia d'internet per anar a parar cap als fantasmes.
Un cop plantejades les forces originàries, Assayas explora diversos camins. El primer és una història d'esperits articulada al voltant d'una noia anomenada Maureen –esplèndida i omnipresent Kristen Stewart–. Ella busca el seu germà bessó desaparegut, i és com si alguna part d'ella mateixa s'hagués escapat.
El camí de recerca del més enllà és com un viatge cap a la pantalla en blanc, cap al vuit com a integració amb aquest jo perdut. El segon camí té a veure amb el títol de la pel·lícula. Maureen treballa d'assistenta d'una actriu, li compra els vestits i les joies, l'ajuda a crear la seva imatge. Aquesta actriu sorgeix com un fantasma, com aquella existència a la qual potser es troba condemnada la pròpia Kristen Stewart com a mite de la cultura de masses. Davant de tots aquests elements tenim la intriga que esclata a partir d'una llarga seqüència de misteri que desemboca amb una situació d'assetjament i persecució. A Assayas li interessa crear els mecanismes del thriller però no vol arribar a una resolució. Personal Shopper no funciona com una obra tancada sinó com un esbós, com uns apunts que permeten la confluència entre l'imaginari tecnològic actual i el del cinema de terror.