Dolços com els torrons
La major part de teatres convencionals ofereixen una cartellera pensada per ser el complement plàcid dels àpats familiars, tot i que també s'ofereixen peces amb un inconformista to àcid
El Nadal és el període principal en què la cartellera convencional tenyeix la seva programació d'espectacles per a tots els públics. També sovintegen les ofertes puntuals que, a tall de provatura, obren un nou espai per al cada cop més consolidat i respectat públic familiar. El Teatre Romea, amb Num3r@lia de Comediants, n'és un bon exemple, com també ho pot ser l'auditori de la Pedrera amb el musical (amb partitura de Joan Vives i llibret de Piti Español) Un cau de mil secrets, que vol fer pedagogia sobre Gaudí, tot entretenint i sorprenent.
Comencem per la Pedrera: el proper diumenge s'hi estrena la nova aventura d'El Musical Més Petit 2. El grup, dedicat al públic familiar, ja ha venut totes les entrades per a l'auditori de La Pedrera. Es vol que la peça sigui pedagògica, tot convidant els espectadors a visitar, posteriorment, la Pedrera, edifici en què s'inspira Un cau de mil secrets. Per art de màgia, un manobre amic de Gaudí desperta d'una becaina d'un segle. I manté un vivíssim diàleg amb els joves del segle XXI, mentre els explica la simbologia d'alguns elements de l'obra de Gaudí. Des de Caixa Catalunya no es descarta reprogramar el muntatge per al segon semestre. També és possible, que la companyia s'aventuri en una gira arreu de Catalunya.
A l'Espai Brossa juguen amb un programa doble, complementari i fidel a la seva programació. A la nit, es representa Tocatina, un treball que recupera la partitura de Josep Mestres (en el seu vuitantè aniversari) i que va fer amb la complicitat de Joan Brossa. A la tarda, es cedeix l'espai a la manipulació d'objectes de Jordi Bertran, una disciplina beneïda pel parateatral Brossa.
Al Teatre Romea recuperen dos èxits: Pagagnini de la companyia Yllana, que va acabar exhaurint les entrades la temporada passada i Num3r@lia, de Comediants. Aquesta peça, estrenada al Cosmocaixa el Nadal anterior, es mantindrà per a sessions escolars i també en matinals per a famílies els caps de setmana. La seva continuïtat pot significar una aposta per la programació familiar al teatre del carrer Hospital per al curs vinent.
Al Tantarantana no amaguen el joc a favor de la distensió. Ho fan amb un treball d'alta costura confeccionat per la companyia Dei Furbi. En el seu sisè espectacle, la directora Gemma Beltrán ha convertit música i lectures filosòfiques en una divertida i enginyosa peça sobre l'infern: Asufre es va estrenar ara fa uns dies i estarà en el cartell fins al 3 de gener. Per la seva banda, al Teatre Gaudí Barcelona s'ofereix una captivadora temporada de màgia internacional, des de demà fins al 17 de gener. I al Victòria, dansa clàssica: la Bolshoi Academy, des de dimarts fins al 10 de gener.
Al Mercat de les Flors fa anys que tenen comprovat l'èxit en programar obres de dansa familiar i juvenil pels volts de Nadal. Els dos primers anys va portar dues peces internacionals, amb un resultat contrastat. L'any passat, van provar amb un treball per a la família d'Àngels Margarit, Flexelf. Ara es fa un pas més: es prova amb una peça de claqué, un gènere que té molts seguidors, amb múltiples escoles a la ciutat i una afició que col·labora en gales periòdicament, però que no té l'aparador de la cartellera. Èpic posa en escena sis músics i vuit ballarins. S'ha programat del 29 de desembre al 3 de gener, a la sala Ovidi Montllor.
El punt agredolç
Quines són les obres amargants en cartell? Hi ha mala llet a La conquesta del Pol Sud, al Conte de Nadal de la Sala Muntaner, i també a la reposició de Rock'n'roll de Stoppard i al concert d'Alfonso Vilallonga (23, 25, 26, 27 i 30 de desembre) al Lliure.
Joan Pera en un vodevil «de cucut»
L'actor Joan Pera torna al Teatre Condal. Un cop aparcada la comèdia d'embolics amb unes maletes clòniques (Òscar, una maleta, dues maletes, tres maletes) repeteix cartell amb Lloll Bertran a La doble vida de John. L'obra s'estrena oficialment dilluns vinent. Hi ha previstes funcions especials per Nadal, Sant Esteve, la nit de Cap d'Any i el primer dia del 2010.
La comèdia, tal com té comprovat la parella Morán-Pera, s'acaba de cuinar davant del públic. Els primers espectadors ajuden a contrastar el ritme i les pauses. En aquesta comèdia en qüestió, però, segons confessava ahir Joan Pera, no se sap en quins moments podrà introduir les seves habituals improvisacions (que el director Àngel Llàcer desaprova, conscient que el públic de Pera demana aquest joc). La doble vida del títol es refereix a l'existència d'un anglès, casat amb una italiana i una espanyola que viuen al mateix Londres, la qual cosa totes dues, evidentment, ignoren. La casualitat farà que el fill d'una parella i la filla de l'altra es coneguin. L'embolic està servit. Pera adverteix que és una comèdia intel·ligent, amb un joc dramatúrgic exigent, com si fos «un rellotge suís de cucut», que permet poques concessions a la improvisació. El còmplice de John és un noi jove, rellogat d'una de les cases, que, sense saber com, haurà d'ajudar el protagonista a mantenir el seu secret.