Art

Cultura

El franquisme a través de la seva arquitectura, al Mume

‘El món dels vencedors’ és una exposició de l’artista Ignasi Prat basada en fotografies de les residències d’alts càrrecs del règim

Les mansions són símbols de la impunitat i l’immobilisme

En el paisatge de la postguerra, hi havia un moment en què la misèria dels carrers deixava de veure’s i, com escriu Benjamín Prado, començaven les tanques, les pèrgoles i les piscines de les mansions luxoses dels afores. El terreny vedat d’aquestes finques imponents, i el que representaven com a reflex del poder, el luxe i la impunitat dels alts jerarques del franquisme, és el que s’ha proposat investigar l’artista Ignasi Prat (Sant Esteve de Palautordera, 1981) amb l’exposició El món dels vençuts, un treball fotogràfic en curs que des del 2014 s’ha pogut veure a Barcelona, Manacor i Lleida i que aquest estiu arriba al Museu Memorial de l’Exili de la Jonquera (Mume).

Per definir el seu projecte, Ignasi Prat va documentar-se sobre els principals alts càrrecs del règim, entre els quals va constatar que el perfil dominant era el del “militar bregat en les campanyes colonials de finals del segle XIX i principis del XX”, amb una il·limitada ambició de poder, que l’artista representa per mitjà dels seus retrats en una autèntica galeria de botxins en què apareixen els principals responsables de la repressió franquista. De cada un d’ells, Ignasi Prat s’ha dedicat a identificar i localitzar, a més, la seva residència oficial, on la majoria van morir plàcidament, i a fotografiar-ne la façana, les tanques, els jardins, “els límits residencials que evoquen de manera diàfana un règim polític immobilista i opressiu”, com s’explica en la presentació de l’exposició, oberta fins al 29 d’octubre.

El món dels vencedors, a través d’aquestes imatges, és representat, doncs, de manera simbòlica, com el reflex d’un “feixisme petri i jerarquitzat” que feia del luxe una manifestació del seu poder totalitari i inexpugnable, a través de l’arquitectura de les residències que ocupaven des del mateix Francisco Franco fins a Gonzalo Queipo de Llano, Ramón Serrano Súñer o Enrique Varela, que l’espectador pot localitzar, a més, en un mapa.

LA DATA

29.10.17
és el dia
límit per visitar l’exposició al Mume, on arriba després de passar per Barcelona, Manacor i Lleida.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA