Art

Cultura

Ansesa i Escribà posen a conversar la nit i el somni

Els dos artistes reuneixen obra recent a la canònica de Santa Maria de Vilabertran, dins el marc de la Schubertíada

L’exposició és coordinada pel Bòlit i es podrà visitar fins al 3 de setembre

Enric Ansesa (Girona, 1954) i Xavier Escribà (París, 1969) reu­nei­xen fins al dia 3 de setem­bre a la canònica de Vila­ber­tran una selecció de la seva obra recent en l’expo­sició con­junta Nit i somni, comis­sa­ri­ada per Carme Sais, direc­tora del Bòlit de Girona, i orga­nit­zada en el marc de la Schu­bertíada. El títol fa referència a un lied homònim que Schu­bert va com­pon­dre el 1822 a par­tir d’una cançó de Mattäus von Collin, una peça de gran sim­pli­ci­tat i deli­ca­desa con­cen­tra­des en vuit línies, que es va pro­po­sar als dos artis­tes giro­nins com a fil con­duc­tor i ins­pi­ració per al seu tre­ball.

Enric Ansesa hi pre­senta un con­junt de tretze pin­tu­res amb aquell seu negre omni­pre­sent, a través del qual explora el con­cepte d’espai en relació amb la “nit” de Schu­bert, el yin i el yang de Tao o l’inven­tari dels morts, com s’asse­nyala en el text de pre­sen­tació de la mos­tra. Al vol­tant d’un punt cen­tral, Ansesa crea en aques­tes superfícies mono­cromàtiques, obses­si­va­ment negres, for­ces en expansió, presències, senyals o lleus referències que es mul­ti­pli­quen fins a con­que­rir l’espai sen­cer. Es tracta, segons diu tex­tu­al­ment el full expli­ca­tiu, de “bus­car l’infi­nit en l’ocu­pació de l’espai, a la manera d’un ence­fa­lo­grama del pen­sa­ment actual, en què la reflexió de les seqüències no és res més que l’avui, que és el futur d’ahir”. Ansesa manté en aquesta sèrie la cons­tant del color negre, amb la seva sobri­e­tat habi­tual, un negre que “va més enllà de la llum, que es trans­forma en ener­gia i al mateix temps en espai”, per mitjà de “com­po­si­ci­ons cons­truc­ti­vis­tes que con­fi­gu­ren dialècti­ques sígni­ques i ges­tu­als, sovint d’un mar­cat sen­tit mini­ma­lista”, d’acord amb el text dels orga­nit­za­dors.

Pel que fa a Xavier Escribà, un artista que tre­ba­lla la pin­tura com si es tractés d’una escul­tura, lles­cant-la per explo­rar totes les seves capes de pro­fun­di­tat, pre­senta a Vila­ber­tran un con­junt d’obres for­mal­ment molt diver­ses però que “res­po­nen a un mateix cri­teri de lli­ber­tat i iden­ti­tat autònoma que l’artista ha vol­gut que con­vis­quin en un mateix espai men­tal cir­cums­crit per l’embol­call de fusta”. En opo­sició a la nit d’Ansesa, Escribà s’endinsa en els som­nis a través aquest reves­ti­ment que “afa­vo­reix una dimensió espai-temps en què tota lec­tura i experiència hi té cabuda”. L’ambigüitat de ser al mateix temps pin­tor i escul­tor és una mos­tra més del seu infa­ti­ga­ble qüesti­o­na­ment sobre què pot ser pin­tura avui.

L’expo­sició, orga­nit­zada entre l’Agència Cata­lana del Patri­moni i el Bòlit, Cen­tre d’Art Con­tem­po­rani de Girona, s’ins­criu dins el cicle Diàlegs: pin­tura, música i patri­moni, que pro­mou la inter­re­lació entre les arts apro­fi­tant el fes­ti­val de música de Vila­ber­tran. Aquesta col·labo­ració ha permès intro­duir a la canònica, durant el període esti­val, una pro­gra­mació dedi­cada a la pin­tura con­tem­porània, orga­nit­zada en for­mat de duets que en les dues edi­ci­ons ante­ri­ors han reu­nit Mont­ser­rat Costa i Jordi Mar­to­ranno (2015), i Quim Coro­mi­nas i Assumpció Mateu (2016). Les pro­pos­tes seran reco­lli­des en un catàleg de futura apa­rició. L’horari de la canònica és de 10 a 13.30 i de 15 a 18.30 h.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia