El Festival de Sitges 2018 premia ‘Climax’ de Gaspar Noé com a millor pel·lícula
Panos Cosmatos, millor director per ‘Mandy’; Hasan Majuni, millor actor i Andrea Risenborough, millor actriu
La pel·lícula Climax del director Gaspar Noé ha guanyat el premi a la millor pel·lícula de la 51ena edició del Festival de cinema de Sitges i el guardó a millor director ha estat per Panos Cosmatos, pel seu treball a Mandy, la cinta protagonitzada per Nicolas Cage.
La italiana Lazzaro felice, dirigida per Alice Rohrwacher, ha estat una de les grans triomfadores del palmarès d’enguany a l’emportar-se tres guardons: el premi especial del jurat, el premi de la crítica i el premi jurat jove al millor llargmetratge de gènere fantàstic.
Hasan Majuni ha guanyat el premi a millor actor pel seu paper a Pig, i Andrea Risenborough, millor actriu per la seva actuació a Nancy. Pel que fa el guardo a millor guió, se l’ha endut Au poste! de Quentin Dupieux.
En la secció oficial la millor pel·lícula ha estat per a Climax del director argentí establert a França Gaspar Noé. En aquesta història, situada a mitjans dels anys 90, 20 joves ballarins de dansa urbana que s’havien reunit per unes jornades de tres dies d’assajos en un internat situat en un bosc, fan el seu últim ball comú i després fan una darrera festa de celebració. L’atmosfera però anirà canviant i una estranya bogeria els atraparà tota la nit. Han estat drogats però tothom desconeix per qui.
Panos Cosmatos ha guanyat el premi a millor director per Mandy. Al film, Red Miller, interpretat per Nicolas Cage, està enamorat de Mandy, una dona fascinant. Quan el líder d’una secta irrompi amb els seus monstruosos sequaços a la vida idíl·lica de Red, a aquest no li quedarà cap més remei que jurar venjança. Mandy és un thriller d’acció amb molta sang i tocs de gore.
Cage va assegurat que Mandy és única en la història del cinema. I sobre com va preparar el paper d’aquesta història, en el qual se’l veu sofrir molt, va explicar que anteriorment al rodatge havia tingut un accident i va estar un temps en cadira de rodes. Quan va poder fer el film és quan es recuperava i tota la ràbia que tenia acumulada per estar en una cadira de rodes la va passar al seu personatge.
Pel que fa la seva interpretació, Panos Cosmatos va dir que li recordava al sofriment de personatges com el de Ben-Hur interpretat per Charlton Heston.
‘Lazzaro felice’
La italiana Lazzaro felice ha guanyat un total de tres premis: el premi especial del jurat, el premi de la crítica i el premi jurat jove al millor llargmetratge de gènere fantàstic. Aquesta és la història de la trobada entre Lazzaro, un jove pagès molt bona persona i molt silenciós, i Tancredi, un jove noble arrogant que s’avorreix a la Inviolata, un petit poble que es troba lluny del món, controlat per la Marquesa Alfonsina de Luna.
Els dos segellen la seva peculiar amistat en el moment en què Tancredi organitza el seu propi segrest i demana ajuda a Lazzaro. Aquesta amistat permetrà a Lazzaro travessar el temps i viatjar anys després a la ciutat a buscar el seu amic.
Un dels actors que participen al film és Sergi López, qui es posa a la pell d’un rodamón anomenat Último i que fa el que pot per guanyar-se la vida. López va recalcar que si per una cosa destaca el film és perquè “és desarmant”. I ho és, va explicar, perquè el seu protagonista, el Lazzaro, interpretat per Adriano Tardiolo, és “un personatge desarmant en un món de grans i enormes enganys que es perpetuen” i perquè “torna a una cosa tan senzilla com posar-se al lloc de l’altre” i això, va afegir, en un moment com l’actual amb tanta competitivitat i ambició “és desarmant”.
Més premis de la secció oficial
Seguint amb la secció oficial, Hasan Majuni ha guanyat el premi a millor actor pel seu paper a Pig, i Andrea Risenborough, millor actriu per la seva actuació a Nancy. Au poste! de Quentin Dupieux ha aconseguir el guardó a millor guió; Inuyashiki d’Atsushi Doi, millors efectes especials (visuals o de maquillatge); Tumbbad de Pankaj Kumar, millor fotografia; Killing de Chu Ishikawa, millor música; Post mortem Mary, millor curtmetratge de gènere fantàstic, i menció especial per L’heure de la sortie.
A la secció Noves Visions, s’ha premiat el documental Desenterrando Sad Hill de Guillermo de Oliveira com a millor film noves visions; Philip Groning, millor director per My brother’s name is Robert and he is an idiot; Deer boy, millor curt noves visions petit format; Domestik i Chernobyl, 1986, mencions especials, i Jessie Buckley, menció especial com a millor actriu per Beast.