Hamlet a la sabana
Walt Disney estrena ‘El rey león’, un ‘remake’ del film animat del 1994 creat amb acció real i fotografies manipulades per ordinador
L’imperi de l’entreteniment construït per Walt Disney es va anar esquerdant després de la seva mort, el 1966, però La sirenita (1989) va iniciar una segona edat d’or de l’estudi. Entre els primers èxits d’aquella revifalla hi va haver la producció animada El rey león (1994). Disney ha esdevingut, 25 anys després, el gran dominador de Hollywood: el 2019, ha venut un terç de les entrades de cinema als Estats Units.
Una de les estratègies que ha portat Walt Disney a l’hegemonia (a part d’absorbir la saga de Star Wars, Pixar i Marvel) és la producció de remakes dels clàssics de l’estudi en imatge real. El director Jon Favreau va demostrar amb El libro de la selva, ara fa tres anys, que aquest podia ser un camí estimulant des del punt de vista artístic i molt rendible econòmicament. La versió en imatge real d’El rey león arriba avui als nostres cinemes i a mig món i, segons la crítica nord-americana, sembla més a prop de complir amb el segon objectiu –la rendibilitat– que amb les seves aportacions artístiques, tot i que també ha rebut elogis.
Animals shakespearians
El nou film és molt fidel a l’original, tot i que hi afegeix algunes escenes (dura 30 minuts més). Els ecos de Hamlet, de Shakespeare, les llegendes del rei Artús i la història bíblica de Caín i Abel ressonen en la història de Simba, un cadell de lleó que adora el seu pare, però ha d’emprendre el camí de l’exili per culpa d’una tragèdia provocada pel seu oncle, el malvat Scar. Amb l’ajuda de dos nous amics, Simba haurà de madurar i intentarà recuperar el que li pertany per dret.
Jon Favreau era conscient del repte que suposa fer un remake sobre el que ja és una icona popular, gràcies al film animat i al musical de Broadway (amb la famosa banda sonora d’Elton John, Tim Rice i Hans Zimmer) que ha triomfat arreu del món: “Ens dirigim a públics molt exigents que han crescut amb la pel·lícula i el musical –comenta als textos promocionals del film–. Tenen un autèntic arsenal de records i emocions de la pel·lícula, i senten que els pertany.” I hi afegeix: “Vaig sentir la tremenda responsabilitat de no fer-lo malbé. Volia demostrar que podíem ser respectuosos amb l’original però servint-nos de les noves tecnologies.” El rey león combina tècniques de films d’acció real amb imatges fotorealistes generades per ordinador.Les eines d’última generació de realitat virtual van permetre a Favreau crear un set virtual i rodar com si estigués a l’Àfrica al costat de Simba. “És difícil d’explicar si és animació o acció real –diu Favreau–. És com la màgia. Estem reinventant el mitjà.”