Còmic

Diari gràfic del confinament

El dibuixant Miguel Gallardo surt de l’hospital on li han extirpat un tumor del cervell i es troba que als diaris es comença a parlar d’una pandèmia

L’alternativa a l’adversitat: ironitzar sobre la vivència

Hi ha moments que quan sem­bla que te’n surts d’una caus de qua­tre gra­pes en una altra. Això li ha pas­sat al dibui­xant de còmic i il·lus­tra­dor Miguel Gallardo, que reco­neix: “Els fets m’han superat.” El 24 de febrer va ingres­sar a l’hos­pi­tal de Sant Pau de Bar­ce­lona i va ser inter­vin­gut quirúrgi­ca­ment. S’havia aixe­cat amb falta d’esta­bi­li­tat, va ser ingres­sat d’urgències i se li va fer una res­sonància, amb què li van detec­tar un tumor al cer­vell. Afor­tu­na­da­ment tot va anar bé. L’hi van treure i el van enviar a casa amb un trac­ta­ment de qui­mi­o­teràpia i radi­o­teràpia en dosis bai­xes. “Però quan tot sem­blava que havia pas­sat el pit­jor, tot just surto al car­rer i veig les por­ta­des dels dia­ris que començaven a par­lar de la pandèmia.”

Home cre­a­tiu que ha sabut evo­lu­ci­o­nar en el seu tre­ball i l’ha fet ser­vir per fer visi­bles les seves cir­cumstàncies, com quan va crear la novel·la gràfica Maria i jo, que mos­trava les seves rela­ci­ons amb la seva filla autista, Gallardo va endin­sar-se en el seu con­fi­na­ment tot cre­ant un diari gràfic en què explica amb el seu sen­tit de l’humor i dis­tan­ci­a­ment tot allò que li passa a prop.

Aquest diari visual per­so­nal té el com­po­nent de crònica d’un temps i uns fets que van més enllà de les seves anècdo­tes per­so­nals, perquè es tracta d’una època en què tota la població com­par­teix unes matei­xes pors i les matei­xes ruti­nes. Així, en una de les il·lus­tra­ci­ons que es poden veure al seu compte de Face­book, Gallardo des­mi­ti­fica una situ­ació labo­ral que ell coneix prou: el tele­tre­ball. “Vida de per­ros” ho titula: dos gos­sos antro­pomòrfics davant un ordi­na­dor. També de gos­sos va la il·lus­tració “Sal­vo­con­ducto”, la mas­cota que ha fet que en els moments més difícils es pogués sor­tir al car­rer. També n’ha dedi­cat al per­so­nal sani­tari i als mes­tres que pro­cu­ren des de la distància que els seus alum­nes con­tinuïn for­mant-se.

En alguns dels casos, Gallardo cen­tra el tema en la seva entrada a Sant Pau i tria el for­mat nar­ra­tiu de la his­to­ri­eta. Com la que relata el dia que es va aixe­car del llit i el seu cos no res­po­nia. Va tru­car al seu CAP i, després de visi­tar-lo una met­gessa, se’l van endur ràpida­ment amb una ambulància a l’hos­pi­tal. Tant les històries mèdiques com les del con­fi­na­ment són un mate­rial a què Gallardo pretén donar forma de lli­bre.

Des que va publi­car Maria i jo, Gallardo ha estat col·labo­rant amb asso­ci­a­ci­ons dedi­ca­des als pro­ble­mes rela­ci­o­nats amb l’autisme. En aquest sen­tit, en el seu tre­ball, quan parla de temes de malal­ties, ho fa amb rigor, però sense per­dre el sen­tit de l’humor i des­dra­ma­tit­zant el to.

A banda del caràcter per­so­nal d’aquest tre­ball, Gallardo està par­ti­ci­pant aquests dies en una mena de revista digi­tal d’humor a Ins­ta­gram on al cos­tat d’altres autors penja alguns dels seus tre­balls: The Influyen­cer (@the_in­fluyen­cer). “Tracta de ser una paròdia del The New Yorker”, explica el dibui­xant, que ha estat pre­ci­sa­ment col·labo­ra­dor d’aquesta pres­ti­gi­osa publi­cació. The Influyen­cer està oberta a col·labo­ra­ci­ons i a més de Gallardo hi han fet les seves apor­ta­ci­ons Raúl i també Ops i Enri­que Flo­res, que han impul­sat la ini­ci­a­tiva.

En aquest moment Gallardo té a la xarxa el curs Nar­rar en viñetas con un boli, en què explica com donar forma de còmic a les vivències per­so­nals (al web de cur­sos vir­tu­als Domes­tika). Ara, dins d’aquest curs, llança el repte d’expli­car les vivències del con­fi­na­ment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia