Música

Mirador

Sonoritats plenes de sorpreses

Meritxell Neddermann està en els escenaris per dir-nos que musicalment té moltes coses a dir i que per dir-les cal provar

A l’inici del con­cert, Merit­xell Ned­der­mann va expli­car la seva desgràcia. Dos dies abans del con­fi­na­ment sor­tia el seu pri­mer disc, In the Backyard of the castle, i es va que­dar tan­cada a casa. La ger­mana gran de les Ned­der­mann va tocar a Rupià dins el fes­ti­val Bar­re­tina, on de manera encer­tada s’ha apos­tat pel talent femení emer­gent –i no tant emer­gent– en el món de la música. El for­mat reduït amb distància mini­ma­lista fun­ci­ona a la per­fecció perquè Merit­xell Ned­der­mann intro­du­eixi uns temes que veuen del soul, el gòspel, la música electrònica i el so urbà. Fun­ci­ona per demos­trar que el seu cas no és un cas com els altres.

El directe de Merit­xell Ned­der­mann és una caixa de sor­pre­ses. Els espec­ta­dors ens situem dins d’una atracció on des­co­nei­xem quina serà l’etapa següent, però a mesura que ens hi endin­sem no podem sor­tir-ne. La pri­mera cosa que ens intriga és saber la relació musi­cal amb la seva ger­mana. Volem des­co­brir què tenen en comú Merit­xell i Judith Ned­der­mann. Després d’unes pri­me­res cançons ente­nem que els camins diver­gei­xen però que no són antagònics i que si cal poden con­ver­gir. Un cop superada la pri­mera fase ens crida l’atenció el caràcter juga­ner de la intèrpret. Merit­xell Ned­der­mann se situa davant d’uns teclats i un sin­te­tit­za­dor Voco­der. Entre cançó i cançó juga per demos­trar-nos el poder de la màquina, com altera la veu, com dis­tor­si­ona, o com el seu teclat pot imi­tar el so d’un vell mòbil Nòkia. Sem­bla una nena a la qual els reis li hagues­sin por­tat el nou apa­rell i volgués pro­var-lo. No cal dir, però, que un cop ens ha expli­cat les poten­ci­a­li­tats de l’apa­rell ente­nem que la seva música sor­geix d’una madura tensió entre la melo­dia musi­cal que pot inter­pre­tar-nos amb el teclat i les dis­tor­si­ons i expe­ri­men­ta­ci­ons sono­res de la màquina.

Merit­xell Ned­der­mann és una excel·lent pia­nista de for­mació clàssica, que ha tocat pels Estats Units en tot tipus de for­mat i ho demos­tra men­tre actua. De totes mane­res, en més d’un moment sem­bla com si tingués ganes de dei­xar de ser la can­tau­tora d’unes cançons tris­tes sobre l’amor i el desa­mor, per con­ver­tir-se en la intèrpret que vol tocar i expe­ri­men­tar fins a dei­xar que l’espai sonor del con­cert tin­gui un mag­ne­tisme espe­cial. Un cop ha can­tat les dues estro­fes de la majo­ria de les seves cançons, tot comença a trans­for­mar-se. El piano entra en tensió amb el Voco­der i comen­cen les dis­tor­si­ons. És com si la intèrpret clàssica volgués esta­blir un diàleg amb les poten­ci­a­li­tats de l’electrònica per con­ver­tir cada tema en directe en una experiència, de manera sem­blant a com en el seu doble disc podem escol­tar els temes en la versió reduïda o l’expan­dida.

La idea que tocar implica una rees­crip­tura on tot és pos­si­ble pot fer la sen­sació que hi ha una certa impro­vi­sació. Acom­pa­nyada del gui­tar­rista Josep Monar, van tan­car el con­cert demos­trant-nos que podien impro­vi­sar com si tots dos fos­sin músics de jazz. La impro­vi­sació final tenia alguna cosa de falsa pista. A Merit­xell Ned­der­mann li agrada fer veure que tot flu­eix per casu­a­li­tat, quan al dar­rere hi ha un tre­ball meti­culós de recerca fruit d’un talent musi­cal for­jat al llarg d’uns quants anys d’apre­nen­tatge i de silenci.

Ara que el coro­na­vi­rus ens deixa escol­tar els cinc temes en anglès i els qua­tre en català de In the Backyard of the castle, Merit­xell Ned­der­mann està en els esce­na­ris per dir-nos que musi­cal­ment té mol­tes coses a dir i que per dir-les cal pro­var, inves­ti­gar i des­co­brir sono­ri­tats noves, o no tant noves.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia