Cultura

Dins el circ itinerant

Michel Onfray publica el quart volum de ‘Contrahistòria de la filosofia', on, entre altres pensadors, fa una revisió del marquès de Sade

Onfray contrahistòric

Onfray replanteja el Segle de les Llums per donar-ne una visió lliure, desinhibida
i sobretot actual

Pen­sar dife­rent i no aca­tar les ver­si­ons ofi­ci­als: aquest podria ser el lle­gat de la magna obra de Mic­hel Onfray (Argen­tan, 1959). Un altre repte és la pro­po­sició del retorn de la filo­so­fia a l'huma­nisme, extir­pant-la dels cena­cles post­mar­xis­tes inin­tel·ligi­bles o de la bana­li­tat del peri­o­disme tele­vi­siu, on es refu­gien tants pseu­do­filòsofs de paco­ti­lla. Onfray ha con­ver­tit una part dels seus lli­bres en best­se­llers i és, alhora, un escrip­tor de culte, no pre­ci­sa­ment de culte vati­ca­nista. Al nos­tre país, 1984 i Ana­grama li han publi­cat lli­bres ben reco­ma­na­bles com Trac­tat d'ate­o­lo­gia, La força d'exis­tir i els qua­tre volums de Con­tra­història de la filo­so­fia, del qual acaba d'aparèixer l'últim, Els ultres de les llums, que pel títol ja es poden ima­gi­nar per on va.

La tesi que for­mula Onfray el situa al marge de les ver­si­ons ofi­ci­als, les que han trans­cen­dit fins als nos­tres dies. El pen­sa­dor ens diu que sem­bla inqüesti­o­na­ble que la pri­mera mei­tat del segle XVIII és por­ta­dora de la Revo­lució Fran­cesa. Després es pre­gunta a què es refe­rei­xen quan par­len de les Llums: “Con­tra les tene­bres reli­gi­o­ses, l'obs­cu­ran­tisme teològic, la fos­cor catòlica, apostòlica i romana que cau sobre Europa a par­tir del cop d'Estat de Cons­tantí (321), a con­tra­cor­rent del pen­sa­ment màgic i místic, als antípodes de les fic­ci­ons, les fau­les i altres recur­sos mitològics, una colla de pen­sa­dors –però no pas els que ens pen­sem...– apor­ten teies i tor­xes, làmpa­des i llan­ter­nes, i arra­co­nen la molt dèbil claror del ciri”. En el comen­tari entre els guions rau el con­tin­gut del seu lli­bre. Quins pen­sa­dors: Vol­taire, Rous­seau, els enci­clo­pe­dis­tes? A par­tir de la res­posta, for­mula tota la línia diver­gent i la desen­vo­lupa. Com a exem­ple ens diu que uns quants models no pas insig­ni­fi­cants del pen­sa­ment de les Llums defen­sen l'escla­vatge, el tràfic de negres, difo­nen idees sexis­tes i racis­tes, reac­cionàries i con­ser­va­do­res. També observa que filòsofs com Kant, Rous­seau, Mon­tes­quieu, Dide­rot i Vol­taire defen­sa­ven la pena de mort. I que la majo­ria llui­ta­ven acti­va­ment con­tra l'ate­isme i en favor del deisme. Un dels capítols més interes­sants és el titu­lat Sade i els pla­ers de la cru­el­tat. Després de recor­dar que, per a l'indi­vidu cor­rent, el marquès és una per­sona diabòlica i que el seu nom s'asso­cia al que és demoníac, satànic, infer­nal i cruel, afirma que Els 120 dies de Sodoma és, sal­vant l'ana­cro­nisme, la pri­mera gran novel·la fei­xista: “Con­si­dero que aquesta novel·la és el súmmum de l'abjecció política. Aquest text ina­ca­bat conté tots els ingre­di­ents d'allò que cons­ti­tu­eix el règim tota­li­tari i que aviat es va dir que cons­tituïa el fei­xisme”. No dubta en el moment d'argu­men­tar per què la cèlebre novel·la és fei­xista: con­trol poli­cial d'un ter­ri­tori deli­mi­tat, aïllat i pro­te­git de l'exte­rior; extra­ter­ri­to­ri­a­li­tat jurídica dels indi­vi­dus tan­cats; sub­missió al caprici i l'arbi­tra­ri­e­tat; cons­ti­tució de la llei mit­jançant la paraula amo; regne de la violència pura; domini d'una casta que rei­vin­dica la seva supe­ri­o­ri­tat; for­mació cor­re­la­tiva d'una cate­go­ria que s'acosta a la infra­hu­ma­ni­tat; odi a les dones; mar­catge dels cos­sos; humi­li­a­ci­ons, càstigs sexu­als, ani­ma­lit­zació dels humans...

En aquests exer­ci­cis de lec­tura dels clàssics, Onfray des­vir­tua tòpics a par­tir d'una valo­ració cohe­rent de lli­bres que es ree­di­ten per­ma­nent­ment. Amb inde­pendència de si com­par­tim o no les seves opi­ni­ons, cal reconèixer que pro­posa una actu­a­lit­zació men­tre tre­pitja molts ulls de poll.

Els ultres de les llums és la demos­tració de les enor­mes pos­si­bi­li­tats que ofe­reix la cul­tura fran­cesa. ¿S'ima­gi­nen que aquí algú es plan­tegés la con­veniència de deter­mi­nats escrits de Llull, Ver­da­guer, Gui­merà, Mara­gall i D'Ors? No estem pre­pa­rats per a l'experiència.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia