Arts escèniques

Públic sí, però més virtual

Temporada Alta tanca una edició atípica i complicada amb un total de 88.876 espectadors, la majoria a distància

El fes­ti­val Tem­po­rada Alta tanca avui la seva 29a edició i, com ja és tra­di­ci­o­nal, en abai­xar el teló pre­senta un balanç pro­vi­si­o­nal. I si l’any pas­sat ja va ser “estrany” i mar­cat per la tar­dor calenta, aquest any el seu direc­tor, Sal­va­dor Sunyer, ja ha qua­li­fi­cat l’edició d’“estranyíssima”. Un super­la­tiu que, apa­re­llat amb l’adjec­tiu de “com­pli­cat”, no ha impe­dit que mal­grat tot –la pandèmia i la mun­ta­nya russa de res­tric­ci­ons que han obli­gat a pos­po­sar o repro­gra­mar espec­ta­cles– s’hagi tan­cat amb un total de 88.876 espec­ta­dors. Una xifra més alta que en l’ante­rior edició però tenint en compte que la gran majo­ria han estat en for­mat vir­tual.

I és que si una cosa ha mar­cat aquest Tem­po­rada Alta és la com­bi­nació híbrida de les dues moda­li­tats: la pre­sen­cial i la pro­gra­mació a distància, que ha tin­gut un segui­ment de fins a 70.286 visu­a­lit­za­ci­ons, la majo­ria pro­vi­nents de la repro­ducció de con­tin­gut gratuït (61.530). D’aques­tes, 8.756 per­so­nes han com­prat una entrada per a algu­nes de les 55 pro­pos­tes vir­tu­als, la major part (un 70,5%) eren de fora de la demar­cació de Girona.

Davant d’aques­tes xifres, Sal­va­dor Sunyer afirma que la pro­gra­mació en línia “ha fun­ci­o­nat millor” del que s’espe­ra­ven. I si la idea ini­cial era crear “un banc de pro­ves” de nous for­mats de dra­matúrgia, la gran rebuda del públic ha conduït, segons Sunyer, a avançar que a par­tir de l’any vinent orga­nit­za­ran “dos fes­ti­vals dife­rents”: un en for­mat pre­sen­cial i l’altre amb pro­pos­tes vir­tu­als.

Nous for­mats i el català

Dels espec­ta­cles vir­tu­als, els que més bona rebuda han tin­gut són les pro­pos­tes a través de la pla­ta­forma Zoom, com ara First casi blind date, en què un espec­ta­dor podia tenir una cita a cegues amb un actor o actriu durant mitja hora; o Audi­o­guia per a super­mer­cats en temps de pandèmia, de la com­pa­nyia Cabo­san­ro­que, en què el públic es des­car­re­gava un àudio i podia seguir la nar­ra­tiva des del seu mòbil en qual­se­vol super­mer­cat de Cata­lu­nya. Diver­sos fes­ti­vals de l’Estat ja han dema­nat adap­tar aquest espec­ta­cle de nova cre­ació.

Un dels rep­tes que hau­ran de superar, tal com ha deta­llat el direc­tor de Tem­po­rada Alta, és veure com adap­ten el català en aquest tipus de pro­gra­mació per tal que no suposi una bar­rera idiomàtica per a la resta de públic.

Pel que fa les pro­duc­ci­ons que s’han pro­gra­mat de forma pre­sen­cial, han regis­trat una ocu­pació del 88,8%, només mig punt menys que l’any pas­sat. Tot i així, cal tenir en compte que degut a les res­tric­ci­ons d’afo­ra­ment els patis de buta­ques dels diver­sos equi­pa­ments s’han hagut de dei­xar mig buits i l’ocu­pació tan sols ha regis­trat en rea­li­tat un total de 12.991 per­so­nes, davant dels 53.086 que hi va haver l’any pas­sat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia