Cinema

Més enllà de la icona

Una exposició a la Filmoteca mostra Marilyn Monroe en el moment àlgid de la seva carrera a través de 84 fotografies de Milton H. Greene. Es pot veure fins al 24 de febrer

En la mostra “es veu la versatilitat de Marilyn i els diversos personatges que podia encarnar”

“Déu li ho va donar tot”, deia d’ella Billy Wil­der, un dels cine­as­tes que van con­tri­buir a for­jar la lle­genda de Marilyn Mon­roe amb títols com ara La ten­tación vive arriba (1955) i Ningú no és per­fecte (1959). La col·lecció de fra­ses del cine­asta sobre Marilyn Mon­roe (1926-1962) és memo­ra­ble. La va diri­gir quan estava al cim de la seva car­rera, i és pre­ci­sa­ment en aquesta època que va conèixer el fotògraf Mil­ton H. Gre­ene (1922-1985). De seguida van con­ge­niar i, de la seva relació pro­fes­si­o­nal i per­so­nal, en van sor­gir ins­tantànies mera­ve­llo­ses, com les d’aques­tes pàgines. For­men part de l’expo­sició Marilyn Mon­roe by Mil­ton H. Gre­ene. The 50 ses­si­ons, que inclou 84 foto­gra­fies fetes entre el 1953 i el 1957 i que es pot veure a la Fil­mo­teca de Cata­lu­nya fins al 24 de febrer.

“El visi­tant veurà la Marilyn dels seus anys més dau­rats, quan acaba de viure el gran èxit d’Els senyors pre­fe­rei­xen les ros­ses [Howard Hawks, 1953]; té el con­trol de la seva car­rera i ja té més con­fiança en si mateixa; està radi­ant”, explica Cris­tina Car­ri­llo, comissària de l’expo­sició. La mos­tra és gratuïta i no cal reserva prèvia, n’hi ha prou a dema­nar l’entrada a la taqui­lla. Només cal fer cua si l’afo­ra­ment és ple.

L’expo­sició està produïda per la Fil­mo­teca de Cata­lu­nya en col·labo­ració amb els arxius The Arc­hi­ves, LLC, que cus­to­dien el mate­rial exclu­siu de l’actriu, amb la col·labo­ració i la super­visió de Jos­hua Gre­ene, fill del fotògraf i direc­tor dels arxius de la seva obra. La comissària, que ja ha dedi­cat expo­si­ci­ons a l’actriu a Por­tu­gal i a Hong Kong, creu que la mos­tra reflec­teix Marilyn Mon­roe en tota la seva esplen­dor: “Era una dona que es posava davant d’una càmera i es trans­for­mava. Era genial, tenia una força i un mag­ne­tisme bru­tals. Tenia aquesta doble natu­ra­lesa d’ale­gria i de tragèdia, aquest con­junt com­plex que era ella, i tot això es veia a través de les foto­gra­fies. Per­me­ten enten­dre per què es va con­ver­tir en una icona.”

Relació còmplice

La gran quan­ti­tat de ses­si­ons i l’excep­ci­o­nal qua­li­tat de les fotos que Mil­ton va fer a l’actriu tenen a veure amb la com­pli­ci­tat que els unia. “Com que tenien aquesta relació tan íntima, la veus molt més acces­si­ble, amb un encant, una sen­su­a­li­tat i també una innocència molt genuïns”, explica Cris­tina Car­ri­llo. La química va ser imme­di­ata: “El 1953 Marilyn tenia un con­tracte amb la Fox i ja tenia l’esta­tus d’estre­lla. Això li per­me­tia esco­llir els fotògrafs que volgués. Havia vist mol­tes fotos de Mil­ton Gre­ene i li encan­ta­ven, deia que eren les més boni­ques que havia vist en la seva vida i volia que la foto­grafiés.” Així, doncs, Fox li va orga­nit­zar una sessió amb ell, l’any 1953, per a la revista Look. “Marilyn s’espe­rava un home gran, i es va tro­bar algú jove [Gre­ene va néixer qua­tre anys abans]. De cop es tro­ben dues per­so­nes amb un ritme de vida sem­blant, hi va haver de seguida mag­ne­tisme entre tots dos i ella de seguida va sen­tir que podia con­fiar en ell i que mai li faria mal.” No s’equi­vo­cava. El fotògraf va tren­car amb la seva imatge este­re­o­ti­pada de rossa sexi: “Mai li va fer mal. Passa poques vega­des en la vida, quan es van conèixer es van enten­dre i hi va haver de seguida una com­pli­ci­tat.” Mil­ton H. Gre­ene va inten­tar mos­trar la seva faceta menys frívola: “Volia que la gent veiés que era una actriu molt seri­osa, una dona que sem­pre estava estu­di­ant, lle­gint, apre­nent... De fet, va ser Mil­ton que li va sug­ge­rir estu­diar a l’Actor’s Stu­dio, amb Lee Stras­berg, on estu­di­ava gent com Mar­lon Brando, i ella era a Hollywood i va anar a Nova York a con­ti­nuar for­mant-se.”

Això no vol dir que no siguin foto­gra­fies amb un com­po­nent sexual. “La part sexual de Marilyn no es podia obviar –comenta Cris­tina Car­ri­llo–. Sor­tia d’ella mateixa, era a la seva natura, però en les foto­gra­fies de Mil­ton es veia aquesta ver­sa­ti­li­tat que ha de tenir qual­se­vol actriu, i els diver­sos per­so­nat­ges que és capaç d’encar­nar.” I hi afe­geix: “Mil­ton H. Gre­ene té una facul­tat magnífica, que és treure totes les emo­ci­ons dels que retra­tava, i Marilyn en aquest sen­tit era molt gene­rosa. La càmera sem­pre esti­mava Marilyn, i ella esti­mava la càmera.”La comissària comenta, per exem­ple, la sessió de fotos en què va ves­tida de balla­rina, a la qual per­tany la de dalt: “A la famosa sèrie de fotos ves­tida de balla­rina, de les més impor­tants que s’han fet de Marilyn, anava amb un ves­tit dues talles més petit del que li toca­ria, no li entrava bé i va començar a jugar amb el ves­tit. La veus jugar i mirar de mil mane­res a totes les foto­gra­fies: can­via, es trans­forma... En aques­tes foto­gra­fies veiem la gran actriu que era.”L’expo­sició es pot visi­tar amb una audi­o­guia amb comen­ta­ris de figu­res de l’àmbit del cinema, les ciències soci­als, l’art, l’acti­visme i la lite­ra­tura. S’hi poden sen­tir, entre d’altres, Marina Subi­rats, catedràtica de soci­o­lo­gia de la UAB; Imma Merino, crítica d’aquest diari i pro­fes­sora de cinema de la Uni­ver­si­tat de Girona; la peri­o­dista espe­ci­a­lit­zada en moda i la seva relació amb la política Patry­cia Cen­teno, i la fotògrafa Tanit Plana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia