Cultura

Quadern d'art

L'art entra en el món iPad

Us proposo un exercici d'imaginació: sou un turista anglès, alemany o japonès. A l'habitació del vostre hotel consulteu la pàgina web del MNAC. Després de comprovar la localització i els horaris, compreu les entrades en línia.

L'endemà, pugeu a Montjuïc amb el vostre iPhone, iPad o un telèfon amb el sistema operatiu Android. Abans, us heu descarregat un programa gratuït que conté una guia del museu. Una vegada dins, el vostre dispositiu digital us geolocalitza. A la pantalla apareix el mapa del museu i la vostra situació. Trieu anar a veure les obres d'art romànic i als vostres auriculars comença a sonar una veu, en el vostre idioma, que us hi introdueix.

Quan som al davant d'una obra destacable, podem pitjar amb el dit el nostre aparell i hi apareix una imatge. Optem per l'explicació de l'especialista, que ens condueix de manera molt didàctica pels aspectes més destacables de l'obra en qüestió. Fins i tot s'ha creat un programa-guia d'una exposició temporal. No ho sabíem, però com que tenim senyal a internet, ens el descarreguem. Al final de la visita, per no carregar amb el catàleg, el podem comprar en format digital. Si preferim el paper, el comprem i ens l'envien per correu a casa.

Us sembla ciència-ficció? Doncs tècnicament és possible i no gaire car. El problema és de mentalitat. Ara mateix, museus com el Louvre, la National Gallery i El Prado, ja tenen guies per a telèfons i dispositius digitals. A més a més, a l'iTunes Store, d'Apple, hi ha l'iTunes U. Es tracta d'una botiga gratuïta en línia, orientada a universitats, d'on ens podem descarregar àudio i videopodcasts amb lliçons i conferències sobre art.

D'altra banda, una repassada al programari de l'iPad, als tres mesos de la seva aparició, ens permet endevinar que aquest estri té molta feina a fer, en el món de l'art. La seva pantalla de 10 polzades permet visualitzar millor les obres que el seu equivalent dels telèfons mòbils.

Jo estimo els llibres en paper, però si per menys de tres euros puc accedir a un catàleg digital, preferiré el nou format. Si després d'estudiar-lo, decideixo que sóc un fetitxista, aleshores compraré llibres grans amb il·lustracions de luxe i estudis més acurats. Ben pensat, un museu mai esgotarà estocs de l'edició digital, i gairebé pel mateix preu que edita un catàleg o una guia pot optar per les dues solucions alhora.

Pel que fa al format ePub, genèric per als llibres digitals, encara no és prou madur per al llibre d'art: en permetre de canviar la mida de lletra i haver d'adaptar-se a diferents pantalles, les imatges difícilment poden subjectar-se a un context determinat. Temps al temps.

De moment, però, hi ha iniciatives que caldrà explorar. Per exemple, l'artista John Baldessari, que va exposar no fa gaire al Macba, té una peça lliure per a iPhone i iPad, In still life (2001-2010), amb la qual ens convertim en cocreadors. El meu preferit, però, és Art 41 Basel Show Guide: la guia de la passada fira d'art de Basilea. Qui vol emmagatzemar costosos catàlegs, ecològicament i econòmicament insostenibles, que tan sols serveixen per a tres o quatre dies? A més a més, és gratuïta!

No sé com serà el museu d'art del futur. Sí que sé, però, que tot plegat passa per la didàctica i les noves tecnologies de la informació i la comunicació. Ens posem les piles?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.