Arts escèniques

Crítica

teatre

Cerebral

Juan Car­los Mar­tel pro­posa donar veu als joves a través d’un espec­ta­cle que par­teix d’El mal de la joven­tut de Brückner. La peça s’ha fet a par­tir de joves actors (menors de 30 anys). Això per­met sumar l’experiència tes­ti­mo­nial i també dis­po­sar d’una àmplia tem­po­rada de cinc set­ma­nes, a diferència dels seus dos ante­ri­ors docu­dra­mes amb sen­se­sos­tre (Sis per­so­nat­ges) i àvies (Càsting Giu­li­etta). En la mirada s’hi han anat afe­gint altres referències que qüesti­o­nen com superar la joven­tut i arri­bar a una madu­resa, sense abur­ge­sar-se. I evi­tant el suïcidi. Però aquesta referència tan romàntica, a la qual Brückner va afer­rar-s’hi per expres­sar la incer­tesa d’una joven­tut d’entre­guer­res, acaba sent cere­bral, raci­o­nal: massa dita i poc vis­cuda. I aquest és un llast que supera la veu dels joves del segle XXI.

Les capes de lec­tu­res es van super­po­sant a través de pan­ta­lles que repro­du­ei­xen detalls d’una posada en escena per Jordi Mesa­lles, els anys vui­tanta, i de pri­mers plans de l’escena. Hi ha una quan­ti­tat ingent de mate­rial que s’aboca quasi amun­te­gat, en un excés marca del roman­ti­cisme més extrem. Però, tot i la nota­ble qua­li­tat de les actu­a­ci­ons dels intèrprets (un dels atrac­tius de la peça, sens dubte), costa que tras­passi a la pla­tea. En rea­li­tat, el direc­tor fa un pas més que els ante­ri­ors docu­dra­mes. Perquè entén que, des de la Covid, la funció en directe del tea­tre es com­ple­tarà amb càpsu­les de vídeo. Aques­tes, que apa­rei­xen insi­nu­a­des a l’escena, tenen tot un altre dis­curs a des­ple­gar, que el com­ple­menta. Però que, ara, costa saber-lo interac­tuar amb l’art en viu. El direc­tor obre, doncs, un nou camí que pot ser molt fructífer, tot i que no s’hagi ensam­blat bé.

A L’Antic Tea­tre una peça molt més intuïtiva, Cry babies, fa una fiblada més punyent des del joc, aga­fant el tes­ti­moni de Pai­sa­jes para no colo­rear. Les de The followers cla­men al Poder: “Creeu mons­tres per després quei­xar-vos que des­tru­ei­xen les nos­tres ciu­tats.” Foto nítida avui de la reacció al car­rer, arran la detenció de Pablo Hasél.

La malaltia
Direcció: Juan Carlos Martel
Dramatúrgia: Íngrid Guardiola
Teatre Lliure Montjuïc Sala Fabià Puigerver, dissabte 6 de març (fins a l’11 d’abril)


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia