Cultura

la crònica

Alenades d’aire nou

Ara farà un any que Elena Carmona va assumir el càrrec de directora d’Arts Escèniques de l’Ajuntament de Girona

De gira per Catalunya, la representació dijous passat, al Teatre Municipal de Girona , d’ Animal negre tristesa , un text ferotge i radical de la dramaturga alemanya Anja Hilling traduït per Maria Bosom, sota la direcció de Julio Manrique, ens va recordar el poder del teatre. Amb l’essència, la paraula i el cos, i un escenari minimalista, enriquit amb coreografies i recursos audiovisuals, va saber fer el més difícil: mantenir la tensió d’una tragèdia i alhora transmetre la bellesa de la destrucció. I amb el trasbals, incloure la reflexió: un incendi regenera la natura, el bosc que ha cremat. Les cremades de les ànimes són més difícils de guarir. La trobada d’amics, la barbacoa nocturna, té el pitjor dels finals. Julio Manrique dona preeminència a la veu, al text, bonic i terrible, i a la música, en la banda sonora de les alegries i les desgràcies. Un foc al bosc adaptat a l’escenari com si fos un poema èpic shakespearià, amb una narradora, l’actriu Mireia Aixalà, exercint de crooner d’un blues dolorós.

L’obra, una producció de la Sala Beckett i el Teatro Español, era una de les propostes del cicle Teatre Lovers, que aposta per autors de referència i un dels cinc itineraris de la programació del Teatre Municipal de Girona, amb la qual la nova direcció ha volgut posar en marxa una nova etapa. Calia una renovació, externa i interna, d’un equipament massa temps encotillat i que, com el bosc, necessita regenerar-se amb focs no devastadors sinó que siguin alenades d’aire nou. El Teatre Municipal de Girona ha volgut, amb diferents llenguatges artístiques, de nous creadors i propostes contemporànies, obrir-se i fer-se pròxim. És l’objectiu amb el qual ara farà un any Elena Carmona va assumir la direcció d’Arts Escèniques de l’Ajuntament de Girona, un càrrec de concepte ampli amb voluntat de posar al dia, d’ampliar perfils de públics, de transformar. La programació fins ara així ho ha exemplificat, amb peces de risc per a una platea com la del Municipal. I també les properes, com el circ contemporani de Som Noise amb Breach (28 d’abril) o Oskara de La Veronal (6 de maig).

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.