Llibres

Una policia rica

La protagonista de ‘Lluna vella’, de Maria Sardans, és una mossa d’esquadra de la burgesia barcelonina

“La novel·la policíaca i la d’espionatge m’han agradat sempre”, afirma Maria Sardans

Maria Sar­dans (Puig-reig, 1967) té for­mació de bibli­o­tecària i guio­nista. S’ha dedi­cat al món de l’empresa com a exe­cu­tiva en dife­rents sec­tors –com ara el tec­nològic, la moda i el luxe–, però, quan ha tin­gut temps, sem­pre ha escrit. No va debu­tar en novel·la fins a la publi­cació de L’àngel negre (2020), a Lli­bres del Delicte, edi­to­rial que ara també li ha publi­cat Lluna vella.

Repe­teix pro­ta­go­nista, la Valen­tina Palau, rica hereva dels Pi i Blan­querna, família de l’alta bur­ge­sia bar­ce­lo­nina, que tre­ba­lla de mossa d’esqua­dra. “La Valen­tina Palau va començar fa molts anys com a per­so­natge mas­culí d’una família rica que uti­lit­zava els seus diners per des­co­brir crims. El vaig fer ser­vir en algu­nes històries i durant aquest temps va anar can­vi­ant i evo­lu­ci­o­nant. La meva experiència pro­fes­si­o­nal em va per­me­tre ves­tir-la com a per­so­natge ric i gla­murós. No volia un per­so­natge que fes el que volgués, el volia limi­tat per les estruc­tu­res d’un cos poli­cial i que, per tant, fos una mica indis­ci­pli­nada”, explica l’autora.

Quan la Paula, cosina de la Valen­tina, torna a Bar­ce­lona i s’ins­tal·la amb ella, començaran a rebre uns regals inqui­e­tants que apun­ten a la loca­li­tat de Pas de Boc­mort, on la Paula des­co­breix que té un ter­reny que ni sabia que existís. Què amaga Pas de Boc­mort? Qui més està interes­sat a remoure aque­lla història? Què hi pas­sava, allà, les nits de lluna vella? I, sobre­tot, per què afecta la família Pi i Blan­querna? Tot ple­gat desem­boca en el drama de catorze nens des­a­pa­re­guts en estra­nyes cir­cumstàncies, sec­tes i asset­ja­dors.

Lluna vella és molt dife­rent de la novel·la ante­rior, que gai­rebé era un thri­ller d’acció. Ara volia mos­trar una mica l’entorn d’una per­sona de diners i les altres cares de la Valen­tina i la seva família. A diferència de la pri­mera, en què els diners aju­den a resol­dre un crim, aquí els diners aju­den a enco­brir-lo. És un cas de des­a­pa­ri­ci­ons de menors que toca de prop els dos per­so­nat­ges prin­ci­pals, la Valen­tina i l’ins­pec­tor Martí Ale­many, però és una novel·la de per­so­nat­ges, gai­rebé coral”, deta­lla Sar­dans.

Ofe­reix una trama cri­mi­nal des del punt de vista del poder econòmic, com en algu­nes de les novel·les d’Agatha Chris­tie, un dels refe­rents de Maria Sar­dans, entre d’altres com ara Ren­dell, Graf­ton, Gris­ham, Le Carre, Pedrolo i dues obres con­cre­tes, El nom de la rosa, d’Eco, i Dune, de Her­bert. “Sovint m’han pre­gun­tat com m’he infor­mat del món del luxe on es mou la Valen­tina, i és que soc obser­va­dora i he tin­gut l’opor­tu­ni­tat de conèixer i interac­tuar amb algu­nes per­so­nes de diners, tant pro­fes­si­o­nal­ment com durant els meus viat­ges.”

“La novel·la policíaca i la d’espi­o­natge m’han agra­dat sem­pre. També la novel·la fantàstica i de ciència-ficció. A l’hora d’escriure em trobo molt còmoda en el gènere policíac, perquè s’assem­bla una mica al guió, es tracta d’encai­xar peces, com un puzle. I si repasso el que he escrit fins ara, sem­pre hi ha un cert com­po­nent de mis­teri”, comenta, i hi afe­geix que està oberta, però, a tota mena de gèneres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.