Llibres

Mirador

Boris Pahor, el baluard eslovè contra l’oblit

L’escriptor eslovè Boris Pahor, el supervivent més longeu dels camps de concentració nazis, va morir ahir als 108 anys a Trieste, la ciutat on havia nascut el 1913, quan encara pertanyia a l’imperi austrohongarès i els eslovens hi formaven una destacada comunitat. Venerat com una autoritat literària i moral al seu país, Pahor va descriure en les seves novel·les autobiogràfiques l’horror dels totalitarismes del segle XX, que havia conegut des de la infància: primer amb la persecució feixista a la minoria eslava al seu Trieste de naixement, després amb la deportació als camps nazis i, finalment, amb la prohibició d’entrar a la Iugoslàvia de Tito per haver dissentit de la deriva brutal del comunisme. Adherit al Front d’Alliberament, el moviment de resistència eslovè a Trieste, el gener de 1944 va ser denunciat per un compatriota i arrestat per la Gestapo, que el va torturar durant un mes abans de deportar-lo a Dachau. Aquí va començar el seu recorregut pels camps nazis, com a pres polític, incloent-hi el pas per Natzweiler-Struthof, vora els Vosges, “la cuirassa rocosa que protegeix el nostre patiment”, escriuria, fins que va ser alliberat a Bergen-Belsen l’abril de 1945. Tot i haver estat assimilat per força a Itàlia amb l’annexió de Trieste (explicava que va haver de deixar de dir-se Pahor per adoptar un inversemblant Paccorini), va escriure sempre en eslovè, fins a una quarantena de llibres des de 1948, la majoria autobiogràfics i de reconeixement tardà, com Necròpolis, la seva obra més coneguda (publicada en català per Pagès Editors), i les narracions reunides a La pira al port (editades per Periscopi), també en traducció de Simona Škrabec. És ella qui, en el pròleg a les narracions de Pahor, afirma: “El contingut principal de la seva literatura és la consciència d’estar-se quedant sol, que lluita contra la mudesa, contra el conformisme que l’envolta, contra el desig d’oblidar-ho tot.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

TEATRE

El Maldà invoca els ‘maleïts’ dels 90 per a interpel·lar l’avui dels joves actuals

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona