Peraferrer deixarà el Fitag després de divuit anys
El director va presentar ahir la seva última edició de la mostra, que té la continuïtat assegurada, segons la Diputació
Una trentena de grups participen en el 22è festival, del 23 al 27 d’agost
Martí Peraferrer, director del Festival Internacional de Teatre Amateur de Girona (Fitag) des del 2005, va esperar ahir al final de la roda de premsa de presentació del programa d’aquest any per anunciar que tant ell com el seu equip abandonaran el càrrec després de divuit anys d’implicació. En el seu comiat, Peraferrer va agrair a la Diputació, responsable del festival, i a les altres institucions que hi col·laboren (la Generalitat i l’Ajuntament de Girona), la confiança que li han fet al llarg de tot aquest temps. Besnét de l’escriptor olotí Marià Vayreda, Martí Peraferrer (Girona, 1965) acreditava una carrera d’actor professional tant als escenaris catalans com a la televisió quan va assumir la direcció del Fitag en la cinquena edició, quan va deixar de ser bianual, substituint el també actor Quim Masferrer, de Teatre de Guerrilla. Aquesta prolongada vinculació li ha permès imprimir al festival un estil molt propi que no serà obstacle, segons va assegurar el vicepresident de la Diputació, Albert Piñeira, per trobar-li un relleu. “El futur del Fitag està assegurat”, va afirmar Piñeira, que va garantir que l’any que ve “hi haurà 23a edició”. Essent un festival dependent de l’administració, però, ara caldrà obrir un procés de licitació per adjudicar la nova direcció.
Cabaret, farsa, comèdia, drama, monòleg, dansa o fins i tot alguna incursió en l’humor negre, en el thriller o en la tragèdia mística: al Fitag hi cap de tot, incloses una lectura de poesia de dones i els imprescindibles espectacles familiars. El programa de la 22a edició, que tindrà lloc del 23 al 27 d’agost a diversos escenaris de Girona ciutat (i als barris de Santa Eugènia i Sant Ponç), a més dels municipis adherits dins la secció Fitag Municipis (Lloret, Maçanet de la Selva, Sant Gregori, Sant Pere Pescador, Llançà i Vidreres), aposta sobretot per les produccions de companyies locals, amb l’aportació de grups procedents d’altres llocs de l’Estat (Navarra, el País Basc, l’Aragó, Astúries, les Illes Balears o Castella) i de l’estranger (Colòmbia, l’Argentina, Mèxic, el Perú, Portugal, Suïssa i Ucraïna). Aquesta amalgama és indissociable del propòsit d’intercanvi i convivència que promou el festival des de la seva creació i que Martí Peraferrer resumia amb entusiasme: “Volem que després d’uns quants anys de contenció a causa de la pandèmia torni la gran festa major del teatre amateur a Girona, i que torni a lluir amb tota l’esplendor, omplint teatres, generant noves oportunitats d’amistat i col·laboracions, i aportant experiències pedagògiques i enriquiment humà dins el nostre col·lectiu.”
Amb el lema “El teatre de la gent”, per subratllar que en el camp teatral el centre de la proposta creativa són les persones, els gestos, la mirada i el text, el Fitag presentarà obres de 29 companyies, incloent-hi una coproducció amb la gallega Noite Bohemia, que s’enfrontarà a El mercader de Venècia. A més, la companyia ucraïnesa Splah, formada per actors i actrius ucraïnesos repartits per Europa, es trobaran a Girona per portar a escena The Stolen Happiness, l’entrada voluntària al qual es destinarà a finançar la cultura ucraïnesa. A proposta d’Escenamateur i dins les activitats paral·leles, també es presentarà la Xarxa Europea de Teatre d’Aficionats (Retae), que aglutina les associacions de teatre europees que desenvolupen el seu treball amb autors espanyols o en llengua castellana.
L’espectacle inaugural serà a càrrec de la companyia El Mirall de Blanes, que dimarts dia 23 presentarà al Teatre municipal de Girona l’obra Garrí al forn amb compota, una producció en format de cabaret que, amb humor, música i dansa, reivindica el respecte i la igualtat entre gèneres i la diversitat d’opcions sexuals, alhora que denuncia la violència i la discriminació. Podeu consultar la programació completa a fitag.cat.