Cultura

Misèria embellida

El film colombià ‘Los reyes del mundo’ rep la Petxina d’Or del certamen, que premia l’adolescent catalana Carla Quílez per l’actuació ‘La maternal’

Carla Quílez i Paul Kirchner (‘Le Lycéen’) han compartit el premi a la interpretació

Los reyes del mundo són uns olvidados (com va anomenar-los Buñuel en el seu cèlebre film rodat a Mèxic l’any 1950) que mai no posseiran res i que estan condemnats a la misèria, a la violència i a una mort prematura. El jurat de la 70a edició del festival de Sant Sebastià, presidit pel productor argentí Matías Mosterín, ha estat sensible a la manera com la colombiana Laura Mora exposa el tema a través del viatge d’uns adolescents que fugen de Medellín a la recerca d’una casa amb terres suposadament heretades per un d’ells. Possiblement s’ha imposat la seva potència visual, però, tanmateix, aquest és un element que posa en qüestió un film amb trampa: l’exhibició estilística, amb una suspensió màgica del realisme, mena a un cert esteticisme de la misèria a través d’enquadraments preciosistes i imatges difuminades.

Runner, pel·lícula dirigida per una altra directora, la nord-americana Marian Mathias, ha rebut també un reconeixement important: el jurat ha concedit el Premi Especial a una òpera prima que, de manera minimalista i així sense ampul·lositat, mostra la bellesa d’uns paisatges per on transiten dos joves a la deriva. Una de les propostes més dignes presentades en la discreta secció oficial. Com també ho és la japonesa Hyakka (Cent flors), premi a la millor direcció (Genki Kawamura) per la sensibilitat palpable amb què aborda la pèrdua de la memòria (que pot ser tan dramàtica com certs records) a través de la relació entre una dona, que pateix la malaltia d’Alzheimer, i el seu fill, que no pot oblidar que la mare va abandonar-lo temporalment de petit. Es fa apreciar, a banda que no aporti res especial ni original, com és el cas de la xinesa A woman, distingida pel guió. Dirigida per Wang Chao, narra la història d’una dona amb el rerefons dels canvis a la Xina entre els anys seixanta de la Revolució Cultural i el 1980.

Premis d’intepretació

Pel que fa a la Petxina de Plata a la millor interpretació protagonista, el jurat ha optat per esmenar la plana a la decisió del festival d’unificar-ho i no fer distinció entre actor i actriu. El cas és que el jurat ha concedit el premi ex aequo a Paul Kircher (fill d’Irène Jacob, l’inoblidable protagonista de La doble vida de Verònica i Roig, de Kieslowski), com si d’alguna manera compartís la fascinació amb què Chistophe Honoré ha filmat aquest jove actor a Le Lycéen, i a la catalana Carla Quílez, que, descoberta ballant reggaeton en vídeos d’Instagram, encarna l’adolescent irada que ha d’afrontar la maternitat a La maternal, de Pilar Palomero. L’únic reconeixement a un film espanyol. En el seu cas, compta amb una important producció catalana.

D’altra banda, fora del palmarès oficial, el premi Fipresci de la crítica s’ha concedit a Suro, film català i en català que, dirigit pel basc Mikel Gurrea, té com a protagonista una parella que, heretant una masia en un lloc innominat de l’Alt Empordà, decideix viure al camp com si fos un paradís trobat on s’adonaran que contribueixen a l’infern dels qui no posseeixen res.

Tornant al palmarès oficial, el jurat ha seguit apostant per actrius infantils (si pot dir-se que són actrius) concedint el premi a la millor actuació de repartiment a Renata Lerman, filla del director argentí Diego Lerman, que ha fet que debutés a El suplente. Finalment, és discutible el reconeixement, per la fotografia, a Pornomelancolía, pel·lícula d’un altre argentí, Manuel Abramovich, que es complau amb l’exhibició corporal del sex influencer mexicà Lalo Santos.

javier etxezarreta / Efe

Genki Kawamurat, per ‘Hyakka’ / ‘Cent flors’ (Japó)

Guió

‘A Woman’ (Xina)

Interpretació

Carla Quílez, per ‘La maternal’ (Catalunya), i Paul Kircher, per ‘Le Lycéen’ (França)

Actuació de repartiment

Renata Lerman, per ‘El suplente’ (Argentina)

Fotografia

‘Pornomelancolía’ (Xile)

Premi Fipresci de la Crítica

‘Suro’ (Catalunya)

Palmarès

Petxina d’Or

‘Los reyes del mundo’ (Colòmbia)

Premi Especial del Jurat

‘Runner’ (EUA)

Direcció

Genki Kawamurat, per ‘Hyakka’ / ‘Cent flors’ (Japó)

Guió

‘A Woman’ (Xina)

Interpretació

Carla Quílez, per ‘La maternal’ (Catalunya), i Paul Kircher, per ‘Le Lycéen’ (França)

Actuació de repartiment

Renata Lerman, per ‘El suplente’ (Argentina)

Fotografia

‘Pornomelancolía’ (Xile)

Premi Fipresci de la Crítica

‘Suro’ (Catalunya)

Petxina d’Or

‘Los reyes del mundo’ (Colòmbia)

Premi Especial del Jurat

‘Runner’ (EUA)

Direcció

Genki Kawamurat, per ‘Hyakka’ / ‘Cent flors’ (Japó)

Guió

‘A Woman’ (Xina)

Interpretació

Carla Quílez, per ‘La maternal’ (Catalunya), i Paul Kircher, per ‘Le Lycéen’ (França)

Actuació de repartiment

Renata Lerman, per ‘El suplente’ (Argentina)

Fotografia

‘Pornomelancolía’ (Xile)

Premi Fipresci de la Crítica

‘Suro’ (Catalunya)

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
societat

Juana Dolores contraposa el poder feminista amb la misogínia a ’*HIT ME IF I’M PRETTY*’

Salt

Feliu Elias, tres en un

barcelona

Les Bernardes es regenera per al seu 40è aniversari

Salt

L’audiovisual jove de Reteena, a la Fabra i Coats

Barcelona

Un tiberi compartit

BARCELONA
Crònica

De misèria i por

Barcelona
cinema

‘La pantalla andina’, prop del cel i arrelats a la terra

Barcelona
Cinema

Jaume Figueras rebrà el Gaudí d’Honor 2023

Barcelona

Premien l’obertura dels teatres de Leòpolis i Odessa, a Ucraïna

BARCELONA