Art

Un palau d’art taquiller

L’edifici de l’antiga Societat del Crèdit Mercantil de Barcelona es transforma en un espai d’exposicions “de magnitud internacional”

La proposta de Sorolla conviu xocantment amb una mostra de ‘clicks’ de Playmobil

Barcelona disposa d’un nou espai expositiu en un edifici singular, i força desconegut tot i la seva situació privilegiada, el de l’antiga Societat del Crèdit Mercantil, dissenyat a finals del XIX, i llest el 1900, per l’arquitecte Joan Martorell. Més d’un segle després, havent servit a diferents usos, i els darrers temps desocupat, aquest palauet neoclàssic del número 11 del carrer Ample serà la seu permanent de mostres “de magnitud internacional”, exclama un dels artífexs de la iniciativa, “cent per cent privada”, Josep Fèlix Bentz, president del Reial Cercle Artístic i soci en aquesta aventura de l’empresa madrilenya Arthemisia Evolucionarte. La proposta d’estrena ja es pot visitar: Sorolla. Caçant impressions (fins al 5 de març). El pintor valencià, el centenari de la mort del qual es commemorà el 2023, sempre és llaminer per a un públic ampli.

El projecte el lideren els mateixos promotors que fa ben pocs anys van arribar a un acord amb l’Ajuntament i la Diputació per organitzar aquest tipus d’exposicions taquilleres a la sala gran de les Drassanes, però només se’n va arribar a inaugurar una, la primavera del 2021, de l’artista holandès M.C. Escher. En plena pandèmia, va obtenir unes xifres de públic molt discretes (57.000) i el fet que s’aprofités d’un espai públic va crear mala maror en el món cultural barceloní i en el mateix museu que desplega la seva activitat a les Drassanes, el Marítim. Jesús Rodríguez, director d’Arthemisia, sosté que el local tampoc era l’idoni per als seus projectes.

El segon intent neix sense els vicis d’origen, ja que s’ha optat per llogar un edifici privat, propietat de Núñez i Navarro, catalogat com a bé cultural d’interès local. La immobiliària el va rehabilitar quan el va deixar el seu darrer inquilí, l’escola de disseny Elisava, que es va traslladar al seu nou emplaçament de la Rambla el 2010.

Els 12 euros que costa l’entrada permeten descobrir els interiors amagats d’aquesta joia arquitectònica situada davant de la plaça de la Mercè i amb vistes a la basílica de la Mare de Déu de la Mercè des de la planta principal, l’única amb accés al balcó. I pel mateix preu, l’exposició de Sorolla, que es nodreix dels fons del seu museu de Madrid i que ha comissariat la besneta del pintor, Blanca Pons-Sorolla. S’hi han aplegat gairebé 200 obres de petitíssims formats, un tipus de peces que l’artista anomenava “anotacions”, “taques” o “notes de color”, el punt de partida de les seves grans obres.

L’exèrcit de sorolles (minúsculs, sí, però preciosos) no fan nosa al disseny primigeni del Palau Martorell (la sala d’exposicions ha agafat el nom de l’arquitecte, que va ser mentor de Gaudí). Quan se’ls cansi la vista, alcin el cap i deixin-se meravellar per la immensa claraboia amb una colorista vidriera que hi ha a la planta baixa. La mostra es desplega en aquesta i en la primera planta, on, balcó a part, també hi ha un sostre ornamentat amb frescos. Més amunt hi ha pisos particulars i més avall, un semisoterrani amb una altra proposta expositiva: ara hi llueixen uns diorames de clicks de Playmobil. Sorolla i clicks de Playmobil és com a mínim una combinació xocant. “Més endavant dedicarem aquest espai a artistes emergents”, asseguren els promotors.

L’oferta cultural del Palau Martorell s’assenta en un total de 1.800 metres quadrats. “Volem ajudar Barcelona a recuperar la posició que sempre havia tingut en el mapa del món de l’art”, remarca Bentz.

També més endavant se succeiran les mostres internacionals espaterrants promeses. En el punt de mira hi ha Alphonse Mucha, Chagall, Calder, Basquiat i Tamara de Lempicka. Arthemisia té un ampli catàleg de projectes que fa voltar pel món. El de Sorolla ja s’ha vist a Bilbao i a València i després de Barcelona anirà a Roma. Els sibarites del món de l’art els acostumen a considerar enganyifes, perquè, tot i que s’aferren a noms de màxima categoria i els muntatges estan molt ben cuidats, no solen presentar obres importants.

El regidor de Turisme, Xavier Marcé, va beneir ahir l’obertura del Palau Martorell en l’acte per a la premsa. D’entre les raons que va donar per celebrar la seva incorporació al circuit artístic de la ciutat, va destacar l’aliança empresarial entre agents de Barcelona i Madrid i que s’oferiran exposicions d’un “altíssim nivell”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda