Art

Un regal gòtic per al MNAC

Un particular ha donat els 190.000 euros que costava la taula de Sant Lluís de Tolosa dels germans Serra

No passa tots els dies que un par­ti­cu­lar es treu de la car­tera els 190.000 euros, fins l’últim cèntim, que val una joia del gòtic català per com­prar-la i per donar-la al Museu Naci­o­nal d’Art de Cata­lu­nya (MNAC). La gene­ro­si­tat d’aquesta per­sona, el nom de la qual de moment no ha trans­cen­dit, ha estat clau per enri­quir les col·lec­ci­ons del museu de capçalera de l’art català amb l’ingrés del com­par­ti­ment cen­tral del retaule de Sant Lluís de Tolosa, dels ger­mans Serra, ori­ginària­ment pro­ce­dent de la cate­dral de Bar­ce­lona.

L’obra era pro­pi­e­tat actu­al­ment d’una família de Madrid d’ori­gen català, que en va enco­ma­nar la venda a la gale­ria d’art antic Cay­lus de la capi­tal espa­nyola. Per als experts en medi­e­val, és una notícia extra­or­dinària la repa­tri­ació a Cata­lu­nya i en un museu públic d’aquesta taula que fins ara només havien pogut veure en foto­gra­fies en blanc i negre i de la qual en des­co­nei­xien el para­dor.

“És una peça cab­dal del taller de pin­tura més impor­tant de la Corona d’Aragó a la segona mei­tat del segle XIV”, emfa­sitza l’his­to­ri­a­dor de l’art Alberto Velasco, un dels seus estu­di­o­sos. Anti­ga­ment, s’havia atribuït a Ramon Des­tor­rents fins que Rosa Alcoy va adju­di­car-la als ger­mans Fran­cesc i Jaume Serra. La docu­men­tació con­ser­vada acre­dita l’auto­ria. D’una banda, el con­tracte de l’encàrrec, del 1359, sig­nat per Fran­cesc i, de l’altra, el rebut del paga­ment, del 1364, que va per­ce­bre Jaume. En la coau­to­ria, però, hi ha dis­cus­si­ons entre els espe­ci­a­lis­tes. El fet que Fran­cesc morís el 1362, i que hagués pas­sat temps malalt, fa pen­sar a Velasco que real­ment no hi va inter­ve­nir mai i que la pin­tura és exclu­si­va­ment de Jaume. La nis­saga de pin­tors Serra estava for­mada per dos ger­mans més. Pere, el més cone­gut i el que va fer una car­rera més llarga. I Joan, enigmàtic com Fran­cesc: “no sabem com pin­ta­ven cap dels dos”, apunta Velasco. El catàleg del taller dels Serra està inte­grat per mig cen­te­nar de peces gòtiques d’estil ita­li­a­nit­zat que van ges­tar per tots els ter­ri­to­ris de l’imperi cata­la­no­a­ra­gonès, Sar­de­nya inclosa.

La família Ardèvol

Del que no hi ha cap dubte és que la pin­tura va ser con­ce­buda per orna­men­tar la cape­lla fami­liar dels Ardèvol del claus­tre de la Cate­dral de Bar­ce­lona, dedi­cada pre­ci­sa­ment a Sant Lluís de Tolosa. Tant a la taula cen­tral com a la cape­lla hi apa­rei­xen els escuts heràldics de Gue­rau d’Ardèvol i la seva dona Maria de Prats. També el tro­bem en el sepul­cre de Gue­rau i d’un altre mem­bre de la seva estirp que pos­se­eix el MNAC des dels anys setanta del segle pas­sat, i que pro­ce­dia de la cape­lla del palau dels mar­que­sos de la Flo­resta de Tàrrega, d’on era aquesta família.

Es des­co­neix en quin moment el retaule del sant fran­ciscà va ser des­pen­jat de la cate­dral (es creu que podria haver pas­sat en dates molt anti­gues), ni quan va ser venut. El com­par­ti­ment cen­tral és l’únic frag­ment que ha per­vis­cut. El MNAC pre­sen­tarà aviat el nou tre­sor tres­cen­tista dels seus fons i pot­ser lla­vors es des­vet­llarà la iden­ti­tat de la per­sona que, cons­ci­ent de les seves man­can­ces econòmiques, li ha fet el magnífic regal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia