Art

Art

Una parella d’artistes compromesa

L’art català exiliat que ha caigut en l’oblit

El matrimoni format per Gertrudis Galí i Manuel Viusà va haver de fugir el 1948 després de lluitar clandestinament

Van col·laborar amb la Resistència francesa i van protegir altres pàries del franquisme al seu pis de París

Van vendre el seu art arreu. El Museu de Terrassa els reivindica en una exposició

El 1979, el govern espanyol va acusar Viusà d’integrant de l’Exèrcit Popular Català (Epoca)

La de la pare­lla d’artis­tes Ger­tru­dis Galí i Manuel Viusà va ser una vida plena de difi­cul­tats, con­tra­temps i desgràcies, però també de talent, heroïcitats i com­promís amb uns ide­als radi­cal­ment cata­la­nis­tes. Una vida d’inferns i de cels que, 25 anys després de les seves morts a l’exili francès, tots dos el mateix 1998 amb tretze dies de diferència, ha rebut escas­sos reco­nei­xe­ments i ja pocs recor­den.

Una expo­sició retros­pec­tiva al Museu de Ter­rassa, a la seu del cas­tell car­toixa de Vall­pa­radís, rei­vin­dica les seves tra­jectòries cre­a­ti­ves, mar­ca­des per les con­vic­ci­ons polítiques que a la força els allu­nya­ren física­ment del seu país durant 40 anys. Viusà & Galí, art, amor, exili (fins al 12 de novem­bre) és la pre­sen­tació pública del fons d’obres que una de les filles del tàndem d’artis­tes acti­vis­tes, Joana, va donar el 2021 a l’equi­pa­ment vallesà, amb la com­pli­ci­tat de per­so­nes ami­gues que han vet­llat per la seva memòria, la his­to­ri­a­dora Núria Rius Ver­net, morta l’any pas­sat, i la joiera i gra­va­dora Imma Gibert Jané, alumna de Viusà, la pri­mera autora i la segona col·labo­ra­dora del lli­bre Manuel Viusà i Ger­tru­dis Galí. Una pare­lla d’artis­tes cata­lans que es van que­dar a l’exili (Pagès Edi­tors, 2009).

“Ens van enco­ma­nar el desig que els donéssim la visi­bi­li­tat que no han tin­gut”, explica la direc­tora del Museu de Ter­rassa, Gemma Ramos, comissària de la mos­tra jun­ta­ment amb Car­les Sánchez, que des­taca “l’ori­gi­na­li­tat” dels seus tre­balls artístics, tan poc cone­guts excepte en cer­cles reduïts d’espe­ci­a­lis­tes. El con­junt rebut està for­mat per 112 peces entre pin­tu­res, escul­tu­res, dibui­xos, gra­vats i tapis­sos, dels quals 81 són de Viusà i 31, de Galí. S’ha pri­vi­le­giat la presència d’ella perquè va néixer a Ter­rassa, el 1912, i també perquè aquest equi­pa­ment museístic té els dar­rers temps una clara volun­tat de res­ti­tució de les apor­ta­ci­ons igno­ra­des de les dones artis­tes.

El lle­gat artístic de Viusà i Galí està tra­ves­sat per totes les con­vul­si­ons del segle XX. Res que pogues­sin pre­veure quan es van conèixer, a prin­ci­pis dels anys trenta a la Llotja. Dos estu­di­ants de belles arts, ell nas­cut a Bar­ce­lona el 1917, als quals la Guerra Civil espa­nyola va obli­gar a can­viar dràsti­ca­ment de plans i a pren­dre par­tit en la defensa de la República. Viusà se’n va anar de volun­tari al front d’Aragó i el 1938 va caure pre­so­ner dels solle­vats. Galí va exer­cir d’infer­mera. En aca­bar el con­flicte bèl·lic, es van retro­bar, es van ena­mo­rar i es van casar. I lla­vors, en la imme­di­ata post­guerra, va començar el seu peri­ple de llui­tes en la clan­des­ti­ni­tat amenaçades de perills cons­tants, alguns dels quals van esde­ve­nir reals.

El 1940 es van esta­blir a Ter­rassa, des d’on van pro­pul­sar estratègies secre­tes per com­ba­tre tant la dic­ta­dura de Franco com l’amenaça fei­xista a l’Europa en guerra. En un petit taller, Viusà, cofun­da­dor del Front Naci­o­nal de Cata­lu­nya (FNC), es va ser­vir de les seves habi­li­tats artísti­ques per fabri­car visats fal­sos que van sal­var un munt de vides per­se­gui­des pels nazis. “Col·labo­rar amb Hit­ler era ser patri­ota; col·labo­rar amb la Resistència era ser uns traïdors. Quan va començar la Segona Guerra Mun­dial, un grup de cata­lans refu­gi­ats a França es van posar tot seguit en con­tacte amb nosal­tres. Vam trac­tar amb tota mena de gent: jueus, angle­sos... Nosal­tres els allotjàvem, els pro­curàvem una nova docu­men­tació; els acom­panyàvem. Sem­bla que vam tenir a casa un refu­giat que després va ser minis­tre d’en Pom­pi­dou.” Qui? “Més difícil de dir-ho. La nos­tra tasca era pre­ci­sa­ment donar una nova per­so­na­li­tat a aquesta gent, el nom jus­ta­ment no l’havíem de saber”, recor­da­ria molt temps després Galí en una entre­vista que li va fer, a finals dels anys setanta des de París estant, la revista ter­ras­senca Al vent

A Ter­rassa se sabien vigi­lats i es van ama­gar dar­rere un àlies, Camps, el segon cognom de Viusà, que va arri­bar a sig­nar així algu­nes obres. El risc a ser des­co­berts i repre­sa­li­ats els va fer mar­xar el 1948. Van tra­ves­sar la fron­tera amb tres filles peti­tes, i Galí, emba­ras­sada de vuit mesos de la quarta cri­a­tura, un nen. Es van assen­tar pri­mer a Canet de Ros­selló, des d’on edi­ta­ren les revis­tes Ariel i Per Cata­lu­nya, l’òrgan del FNC. El 1956 es van esta­blir a París, que no havia obli­dat les seves acci­ons de col·labo­ració amb la Resistència. El seu modest piset de Mont­mar­tre era cone­gut com “la petita ambai­xada de Cata­lu­nya” a la capi­tal de França. Hi van aco­llir altres exi­li­ats i pàries del règim fran­quista i els van donar afecte i suport. Rai­mon, Lluís Llach i Ovidi Mont­llor van poder fer els grans con­certs a l’Olym­pia gràcies als bons con­tac­tes del matri­moni. També van lide­rar les ges­ti­ons amb el govern ale­many per acon­se­guir una pensió com a víctima de guerra per a la vídua de Lluís Com­panys, Carme Balles­ter. Viusà va escriure i va edi­tar les pri­me­res bio­gra­fies del pre­si­dent Fran­cesc Macià i del pre­si­dent que la Ges­tapo va lliu­rar a Franco. Galí va home­nat­jar Com­panys en una impac­tant escul­tura de metall en forma de Pie­tat que es pot veure a l’expo­sició de Ter­rassa.

Com a artis­tes, les seves car­re­res van fer un salt inter­na­ci­o­nal a par­tir dels anys sei­xanta. A Galí, la va fit­xar la gale­rista Lunia Czec­howska, antiga model d’Ama­deo Modi­gli­ani. Expo­sa­ven a les grans ciu­tats i venien a cli­ents d’arreu del món, sobre­tot als Estats Units, on van fer una estada de tres mesos, a Nova York, el 1970. La pare­lla no es va tre­pit­jar en tècni­ques (ell, pin­tor i gra­va­dor; ella, escul­tora i dibui­xant, bri­llant en una sèrie de vio­la­ci­ons de dones) per deli­mi­tar les seves per­so­na­li­tats pròpies. Tot i que evi­dent­ment es retro­a­li­men­ta­ven i com­par­tien motius simbòlics: per exem­ple, les figu­res feme­ni­nes com a al·lego­ries de la pàtria cata­lana sot­mesa a Espa­nya.

A la qual no van poder tor­nar ni un cop mort el dic­ta­dor. El 1979, la poli­cia espa­nyola va acu­sar Viusà d’inte­grant de l’Exèrcit Popu­lar Català (Epoca), orga­nit­zació para­mi­li­tar inde­pen­den­tista a la qual s’atribuïen els atemp­tats con­tra l’empre­sari Josep Maria Bultó i l’exal­calde fran­quista de Bar­ce­lona Joa­quim Viola. Va pas­sar dos mesos a la presó de La Santé de París. Però França es va negar a extra­dir-lo i el va absol­dre per falta de pro­ves en el judici, en què va assis­tir una expe­dició d’inde­pen­den­tis­tes cata­lans, entre els quals Lluís Maria Xiri­nachs i Heri­bert Bar­rera.

El matri­moni no les tenia totes i va empren­dre un nou exili, ara a Veneçuela. Dos anys després van viat­jar de nou a Europa, on van repar­tir la residència entre França i Andorra. Al país dels Piri­neus, una de les seves filles, Núria, també artista, i una neta, Merit­xell, van morir en els aiguats del 1982. Viusà va pro­po­sar a les auto­ri­tats andor­ra­nes l’ober­tura d’un cen­tre de gra­vat a Encamp que dugués el nom de la seva filla des­a­pa­re­guda. I es va obrir, diri­git per ell mateix, però sense el nom de Núria. La pare­lla tenia grans idees per trans­for­mar-lo en un museu d’art. El 2005, la desídia ins­ti­tu­ci­o­nal va fer tan­car l’equi­pa­ment.

“Sense enveja”
“Potser sí que com a parella d’artistes hem estat una mica excepcionals. Ens hem respectat sempre, sense enveja”, declara Gertrudis Galí en l’entrevista que li va fer la revista ‘Al vent’ just després del judici que es va celebrar a París en què Manuel Viusà va ser absolt de les acusacions de terrorista per part de la policia espanyola. En la conversa periodística, l’escultora admetia que va deixar de pintar perquè era més forta la seva passió pel volum, però també per no competir amb el seu marit: “Ell dominava a la perfecció el color i en aquest camp tenia una capacitat d’invenció molt més gran que la meva”.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia