Cultura

crítica

Només és sexe, però potser no

En el cinema dirigit i escrit per Emmanuel Mouret, que també és actor i a vegades dels propis films, hi caben tota mena d’embolics sentimentals i de fantasies sexuals; de parelles en perill de trencar-se, lliurant-se a vegades a jocs tan imprevisibles com els atzars que poden aparèixer, i de relacions que no acaben de reeixir o consumar-se. Uns quants títols: Fais-moi plaisir!, Une autre vie i Caprice.

Són relats d’amor i desamor, de desig, a vegades contingut o frustrat; de seducció i d’engany, comprès l’autoengany; del desacord entre la teoria i la pràctica amorosa. I també sobre el fet que una cosa és el que diem i una altra, el que fem, com fa explícit el títol del que potser és el seu film culminant fins ara: Les choses qu’on dit, les choses qu’on fait. El títol també podria haver sigut més o menys així: Les coses que diem, les coses que sentim (i que pensem), que resumiria en part la filmografia de Mouret i, a la seva diferent manera, la de Rohmer, a qui podria associar-se el cineasta (i brillant guionista) que ens ocupa, tot i que ell reconeix com a inspiradors Sacha Guitry, que a les primeres dècades del segle XX va transformar amb enginy les formes del vodevil, i Woody Allen, que tant ha parlat de l’amor com una il·lusió que sovint du a la desil·lusió.

Pel que fa a la seva última pel·lícula, presentada fora de concurs al darrer festival de Canes i distribuïda comercialment a l’Estat Espanyol com Crónica de un amor efímero, s’ha de tenir present el seu títol original: Chronique d’une liaison passagère. Això perquè liaison pot significar, entre altres coses, una relació, un contacte, un affaire. I perquè, de fet, el film aborda la relació que, a partir d’una trobada casual i en principi només per fer sexe, mantenen un home casat i dubitatiu (Vincent Macaigne, en el seu registre habitual) i una dona separada amb una actitud desimbolta (Sandrine Kiberlain, extraordinària). És cert que la relació es fa més complexa i que podria pensar-se que, sense dir-s’ho, podrien sentir alguna cosa pròxima a l’amor: ves a saber. Tot fa un gir amb l’aparició d’una tercera persona i amb ella, possiblement, d’un amor inesperat.

Al final, encara hi ha una altra volta de rosca que ho deixa tot obert. En tot cas, ens trobem amb una comèdia deliciosa: encisadora, elegant, lleugera sense banalitat, amb uns diàlegs afinadíssims.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Mor l’escriptor Antonio Gala als 92 anys

barcelona
cinema

Palma d’Or a la dissecció implacable d’una parella

canes
Mirador

Castanys, l’home tranquil

Cinema

El film vietnamita ‘Bên Trong Vo Ken Vang’, premi a la millor òpera prima a Canes

Barcelona

Carles Santiago guanya el premi popular de ’La Sardana de l’Any del 2022’

LLORET DE MAR

Arrenca el Festivalot i omple la Devesa de famílies

GIRONA

Els paisatges que han inspirat una vintena d’artistes catalans, en un llibre

barcelona
cinema

La poesia d’Alice Rohrwacher il·lumina al final del festival de cinema de Canes

canes

El Quartet Mèlt celebra 10 anys amb la publicació del tercer disc ‘Celebrem’

Barcelona