Art

ART

L’MD’A revisa l’imaginari de la Costa Brava des del segle XIX

L’exposició, que reuneix obres de Martí Alsina, Llimona, Gimeno, Sorolla o Dalí, tindrà una prolongació al Museu de l’Empordà dedicada a Cadaqués

El Museu d’Art de Girona inaugura aquest dissabte (12 h) Costa Brava. La descoberta del paradís. 1870-1936, el primer lliurament d’un projecte expositiu que, en tres anys, examinarà la construcció de l’imaginari artístic del paisatge més mitificat del litoral català, des de la seva descoberta com a paradís, entre finals del segle XIX i principis del XX, fins a la presa de consciència de la seva fragilitat (molt aviat, ja als anys trenta) i, finalment, la recuperació dels seus valors paisatgístics i mediambientals.

L’exposició, comissariada per Mariona Seguranyes, planteja la tesi que els artistes no van ser mers observadors embadalits d’aquest entorn natural, sinó que van contribuir a configurar-lo com a espai simbòlic, alhora d’un paradís somiat i d’un ideal de país mediterrani, civilitzat i lluminós, d’acord amb els postulats del Noucentisme coetani. Si bé les primeres representacions no buscaven una promoció deliberada dels paratges encara verges, ben aviat la imatge pintada va proveir un model de contemplació que seria reproduït profusament tant en els primers cartells turístics de la marca Costa Brava, com en les fotografies que circulaven en forma de postal des de principis del segle XX.

Amb una seixantena d’obres, algunes d’inèdites, d’artistes com ara Francesc Miralles, Joan Llaverias, Joan Llimona, Nicolau Raurich, Francesc Gimeno, Ramon Martí Alsina, Joaquim Mir, Joaquim Sorolla o Lluïsa Vidal, Costa Brava. La descoberta del paradís dedica un àmbit específic a “la Babel de les arts” en què es va convertir Tossa als anys trenta i un altre a l’avantguarda, amb obres d’Ángeles Santos, Salvador Dalí, Joan Massanet i Àngel Planells, que tot i ser contraris a la mistificació del concepte mateix de Costa Brava, no només se’n van servir, sinó que van col·laborar a donar forma al mite.

Per completar el primer lliurament d’aquest ambiciós projecte expositiu, el pròxim dia 29 d’abril s’inaugurarà al Museu de l’Empordà Quan Cadaqués era una festa, també comissariada per Mariona Seguranyes, que se centra en la construcció de l’imaginari del cap de Creus al voltant de les figures pioneres dels Pitxot, Eliseu Meifrèn i Dalí. Per l’any vinent està prevista l’exposició que explorarà el procés de degradació i destrucció de la costa gironina a través de la mirada dels artistes, que també estarà repartida en diverses seus i, aquest cop, sota el comissariat de Pere Parramon i Laura Cornejo.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós

TEATRE

La Perla 29 incorpora un ‘Zoo de vidre’

BARCELONA
CRÒNICA

Banyoles, lectora i novel·lada

crònica

Diada radiant en el retorn a l’essència