Arts escèniques

TEATRE

Porten ‘La infanticida’ al molí que va inspirar Víctor Català

El cuiner Jordi Jacas, propietari de l’hotel restaurant El Molí de l’Escala , encara havia sentit explicar a casa com “la senyora Albert” venia expressament a parlar amb el moliner perquè li expliqués “si una mola d’aquelles podia triturar un gat”. Les moles, unes quantes de centenàries, encara hi són, en una de les sales del restaurant a tocar del rec, i encara que no se sap si mai van aixafar cap gat, en la imaginació de l’escriptora van esclafar una criatura acabada de néixer i la possibilitat que Caterina Albert pogués seguir escrivint amb un nom de dona. La infanticida, el monòleg escandalós amb què va guanyar els Jocs Florals d’Olot de 1898, ara fa 125 anys, però que mai ningú no va gosar portar a escena en vida seva, es representarà aquest estiu al mateix escenari que va inspirar el drama, aprofitant diversos espais d’aquest antic molí fariner, inclosa la sala de les fatídiques moles.

Serà el diumenge 2 de juliol, en una única funció a les 10 de la nit (25 euros l’entrada), sota la direcció de Rosa Vergés, l’actriu Carme Callol en el paper de Nela i la intervenció del músic Quim Ollé a la flauta. Coproduïda per l’Ajuntament de l’Escala i El Molí, amb la col·laboració de la família Albert, la representació coincidirà no només amb el 125è aniversari de l’obra, sinó també amb el centenari de l’ingrés de Víctor Català a la Reial Acadèmia de les Bones Lletres de Barcelona, en la primera ocasió que hi era acceptada una dona. Tant Vergés com Callol van advertir, però, que la seva és una adaptació del text de Víctor Català (la presenten, de fet, amb un títol interrogatiu: Infanticida?), encara que en conservi la trama original, per tal de subratllar la vigència del tema que aborda en relació amb “la condició de les dones rebels en una societat patriarcal i intolerant”. Carme Callol, de fet, va afirmar que havia recreat “la Nela que volia fer i no la que estem acostumats a veure”, per mitjà d’una “immersió a pulmó lliure en les profunditats del text”. És un treball de lectura atenta que ha assumit de bracet amb la directora, Rosa Vergés, que confessa haver descobert una Víctor Català insòlita, “de gran altura poètica i un imaginari potentíssim”. Les entrades per a l’espectacle, amb aforament limitat a unes 150 persones, es poden adquirir al mateix El Molí.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.