Altres

El fantasma de la Tolrana plora al Call

Assassinada en el pogrom del 1391, quan van tancar els jueus a la Torre Gironella, el seu lament se sent de nit al Barri Vell

L’any 1984, quan la Girona recu­pe­rada per Josep Tarrés començava a con­ver­tir els car­rers del Call en un impor­tant pol d’atracció turística, en el que, en aquell moment, era un cen­tre d’esbarjo cone­gut com Isaac el Cec –avui recon­ver­tit en museu dels jueus–, hi podies tro­bar Rose Marie Tros­tel, una fotògrafa i repor­tera ale­ma­nya ena­mo­rada de Girona i els seus mites, però sobre­tot habi­tant d’un barri antic que havia con­cen­trat figu­res com Andrè Malby, Concha Pala­cios i altres defen­sors del pas­sat esplen­dorós que havia sor­git entre els car­rers Cúndaro, Sant Llo­renç, la Força i la bai­xada de la Pera, on havia tre­ba­llat i ense­nyat la millor gene­ració de caba­lis­tes de la corona d’Aragó. Tros­tel estava interes­sada en la figura d’una dona jueva, molt culta i gran conei­xe­dora de la llei mosaica, a qui conei­xien com la Tol­rana. Encara que ningú sabia del cert d’on venia el nom, hi havia qui asse­gu­rava que era deri­vat de Torana, o segui­dora de la Torà, el lli­bre sagrat que conté la llei i el patri­moni iden­ti­tari del poble isra­e­lita i que és la base i el fona­ment del juda­isme.

Com va apun­tar Enric Claudi Gir­bal, que va fer una con­sulta labo­ri­osa dels arxius, les rela­ci­ons entre els jueus i els cris­ti­ans de Girona és la història dels pogroms i les per­se­cu­ci­ons. A l’altra banda, Jaume Marquès i Casa­no­ves apun­tava que les esca­ra­mus­ses foren comp­ta­des i que el que s’impo­sava eren els trac­tes entre una comu­ni­tat i l’altra, una bona con­vivència alte­rada de tant en tant per rama­la­des fanàtiques. L’atac del 1391 va can­viar la història per sem­pre. Després dels motins que, ini­ci­ats l’1 d’agost a Inca, havien saque­jat els calls de Palma i Bar­ce­lona, el dia 10 d’aquell mes un grup de page­sos arri­bats per la fira de Sant Llo­renç, acom­pa­nyats per giro­nins amb poder, van cre­mar el por­tal del Call, van entrar a la jue­ria i van pro­vo­car més de qua­ranta vícti­mes mor­tals. Espan­tats pels alda­rulls, els jurats de la ciu­tat no van tro­bar altra sor­tida que con­cen­trar tots els habi­tants del Call a la Torre Giro­ne­lla, una mesura de pro­tecció i defensa que es man­te­nia un mes i mig més tard quan els hebreus con­ti­nu­a­ven sense poder-se moure, i el 17 de setem­bre, envol­tat d’una gran con­fusió, a l’inte­rior del recinte for­ti­fi­cat va aparèixer el cadàver de la Tol­rana deca­pi­tat. Les espe­cu­la­ci­ons van ser mol­tes. Encara no s’ha acla­rit si els cul­pa­bles eren jueus o cris­ti­ans, però el cas és que des d’ales­ho­res el seu fan­tasma vaga pel Barri Vell, no com un espec­tre, sinó com una veu de dona que plora i canta. Car­les Vivó va escriure que hi havia per­so­nes que no eren ni supers­ti­ci­o­ses ni histèriques que tot pas­se­jant pel barri de cate­dral i el Pas­seig Arqueològic havien sen­tit els laments i la cançoneta trista. Fos mite, fos rea­li­tat, Colita va pre­sen­tar la Tol­rana en un mun­tatge fotogràfic i Pia Cro­zet en va fer un bust de bronze retra­tat per Rose Marie Tros­tel.

PASSA A LA PÀGINA SEGÜENT 4



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia