Cinema

cinema

El FCJ torna al Truffaut amb la música ‘klezmer’ i Eichmann

Què resta de la música klezmer, originada en comunitats jueves de l’Europa oriental per ser escoltada i ballada en celebracions socials? Ho aborda Adentro mío estoy bailando, pel·lícula argentina que es projectarà demà, dijous (20 h), al cinema Truffaut en la primera de les dues sessions que, organitzades pel Patronat Call de Girona, aporten una petita mostra de la 25a edició del Festival de Cinema Jueu ( FJC ) celebrada l’octubre a Barcelona. La proposta es completarà el 16 de novembre amb La confessió del diable: les cintes perdudes d’Eichmann, un documental de Yariv Morzer que parteix d’unes gravacions llargament amagades, realitzades l’any 1957 a Buenos Aires pel periodista holandès filonazi Willem Sassen, en què Adolf Eichmann, contràriament a la imatge mostrada en el judici a Jerusalem el 1961, detalla orgullosament la seva organització dels camps d’extermini (la “solució final”) i fins lamenta no haver arribat a la xifra de deu milions de jueus morts.

Escrita, dirigida i interpretada en una mena d’autoficció per Leandro Koch i Paloma Schachmann, Adentro mío estoy bailando –que la fotògrafa Daniela Rosenfeld, directora del FCJ, presentarà a Girona– parteix d’un càmera (Leandro) que, durant la filmació d’un casament jueu a Buenos Aires, coneix una intèrpret Paloma) de música klezmer. Enamorant-se de la noia, essent un jueu aliè a tota forma d’identitat i cultura jueves, fingeix un interès per aquesta música fins a voler realitzar-ne un documental que el du a pobles d’Ucraïna, Moldàvia i Romania. Paral·lelament, Paloma fa el seu viatge pels mateixos llocs a la recerca de les arrels i la pervivència de la música klezmer : una tradició que va perdre’s a l’Europa oriental (on, tanmateix, l’han conservada els músics gitanos) amb el genocidi jueu, però que la diàspora ha transmès en altres llocs, tot i que no pas a l’estat d’Israel, que tampoc va voler-ne saber res de l’ídix. El film, en tot cas, conté un bell document sobre els músics klezmer actuals.

Pel que fa a La confessió del diable, no només aporta una esmena a la totalitat a la idea de Hanna Arendt que Eichmann encarnava “la banalitat del mal”: un buròcrata que complia ordres. Fa present que, durant molts anys, els criminals nazis establerts a l’Argentina hi van viure tranquil·lament a cara descoberta. I posa en qüestió l’estat d’Israel pel seu interès a amagar unes cintes que van arribar al fiscal del cas Eichmann.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

lliurament

Albert Jané rep el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes

Barcelona
Jordi Galli
Escriptor

“El procés d’escriure és un viatge, també, una ruta diferent de la que vam recórrer”

Barcelona

Llibres que desconcerten els llibreters

Barcelona
art

La Generalitat compra a Todocolección tres taules del retaule ‘perdut’ del Palau Reial Menor

barcelona
guardó

La debutant Alba Gómez Gabriel guanya el premi BBVA Sant Joan

Barcelona
TEATRE

La Perla29 torna a la reconciliació i el conflicte de Mouawad a ‘Tots ocells’

BARCELONA
còmic

Barcelona serà la ciutat convidada del festival de còmic d’Angulema 2025

barcelona
música

Prop de 30.000 assistents al festival Cabró Rock

barcelona
cultura

Carlus Padrissa: “Mai cap ària ha estat tan eròtica, tan orgàsmica”

Girona