Art

Art

Una exposició redescobreix Adolf Fargnoli a la Fundació Masó i el MNAC

Era conegut com “en Fargnoli de les arquetes” perquè alternava la destresa en el treball d’ebenisteria amb una poètica delicada i sensible que s’avenia amb el destí de les peces que tallava: capsetes, estoigs i cofrets de fusta concebuts com reliquiaris per guardar-hi records molt íntims, des de cartes a joies, però també amb un gust burgès molt de l’època, de culte a la privacitat i al refinament sentimental. Adolf Fargnoli Ianetta (la Bisbal d’Empordà, 1890-Barcelona, 1951), fill d’una família d’immigrants italians establerts a Girona (el seu germà Valentí, estret col·laborador d’Adolf Mas, va ser un reconegut fotògraf), era un dels artistes més valorats del seu temps (va arribar a fer més de cinquanta exposicions entre 1918 i 1933, una barbaritat) per les capsetes, les creus amb decoracions ceràmiques i els gerros dissenyats per a Can Marcó de Quart, però la guerra, els nous gustos i el seu mateix caràcter, romàntic, hipersensible i d’una ambició mal conduïda, van fer-lo caure en l’oblit. La historiadora de l’art Pilar Vélez, que va tenir cura de la primera reivindicació de Fargnoli a les Sales Municipals de Girona el 1997, n’ha reprès l’estudi, amb troballes inèdites que revelen la seva faceta de tipògraf moderníssim i una vida novel·lesca, en una nova exposició que s’inaugura avui a la Fundació Rafael Masó de Girona (19 h) i que, a partir del 16 de maig de 2024, arribarà també al MNAC, que l’ha coproduïda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Lluc publica l’EP ‘Totes les veus ara són ecos’, des del Baix Montseny

sta maria de palautordera
MÚSICA

Palau 100: De Viena a Rufus Wainwright

BARCELONA
LLETRES

Col·loqui internacional sobre l’espai trobadoresc i les dones, a Barcelona

barcelona
TEATRE

El Teatre Romea recrea l’humor cínic de Thomas Bernhard

BARCELONA
audiovisual

Ferran Cera substitueix Jordi B. Oliva com a president de la federació PROA

barcelona
ARTS ESCÈNIQUES

Cap Butaca Buida ja ha venut la meitat de les 60.457 entrades del 16 de març

BARCELONA
art

L’exposició col·lectiva ‘Ecofeminisme 2024’ s’inaugura avui a Vilablareix

vilablareix
Cultura

Una mostra denuncia el maltractament d’animals

Tarragona
Literatura

Girona i Berga commemoren els 50 anys de la mort d’Aurora Bertrana

Girona