Mirador
El talent que conquereix Amèrica
No fa gaire parlàvem en aquestes pàgines del dibuixant de còmic Jordi Armengol (Barcelona, 1969) amb motiu de l’aparició de Cloaked. Insistim amb aquest autor ara que treu Navigator (Norma Editorial), obra de la qual és l’autor gràfic i que té com a guionistes John Bruno i William Wisher. El còmic, de ciència-ficció, és una altra producció de la companyia americana Dark Horse, que amb aquesta aposta per l’autor el situa en una primera línia internacional i el fa esdevenir un dels autors catalans que juguen a les grans lligues del còmic.
Navigator és una obra gràficament barroca en què, a més de la destresa en el dibuix, Armengol participa en el disseny de les complexes naus que apareixen en una trobada dels humans amb éssers extraterrestres. Armengol, a més de ser el dibuixant, és el responsable del color.
“Crec que he fet una evolució cap un estil més personal. Cloaked va ser el meu primer còmic per a Dark Horse i potser encara em faltava la seguretat que he tingut a Navigator. Sempre fa pànic escènic entrar en una editorial com Dark Horse”, afirma Armengol.
Per aconseguir la feina, Armengol va haver de passar una mena de prova que consistia a fer uns dibuixos del que havia de ser una pel·lícula, precisament un film titulat Navigator, com el còmic, en què participava el guionista de la novel·la gràfica, John Bruno, conegut com a gran especialista d’efectes especials que ha treballant estretament amb John Cameron i es autor dels efectes especials de Mentides arriscades, Terminator 2, The Abbys, Titanic i Avatar, pel·lícules que en el seu moment van representar una revolució en matèria d’efectes especials. L’altre personatge implicat en el projecte del film i també guionista de la novel·la gràfica era Willian Wisher, que en el seu sarró curricular té haver estat guionista de Terminator 2. El repte del projecte va ser per Armengol adaptar al còmic un guió que havia estat pensat originalment com a guió cinematogràfic. Projecte que no s’ha descartat.
“Crec que els dibuixos els volien per començar a moure el projecte, però quan vaig fer les planes em penso que van quedar sorpresos i em van dir que de moment no es faria la pel·lícula, però sí una novel·la gràfica.”
A més de treballar amb aquests dos personatges, el projecte el va obrir a col·laborar amb altres autors d’alt nivell en el món de la ciència-ficció com ara Steve Burg, que ha contribuït a crear la història que es narra a Navigator i que a darrere seu té haver participat en la creació de les naus dels films Alien Covenant i Prometeus. Amb aquesta colla resultava difícil surar en un projecte en què els grans noms podrien ofegar la personalitat artística d’Armengol, però finalment molts dels seus dissenys han acabat formant part de tot l’univers fantàstic que s’ha construït en aquest còmic, fins i tot el personatge central de l’alien, que va agafar forma definitiva gràcies a les seves aportacions.
Un dels talents d’Armengol és la capacitat d’utilitzar escenes abstractes però que encaixen en un discurs narratiu fins i tot aportant significacions al relat. Dins d’aquesta disbauxa fantàstica s’encabeix una història ben convencional: el retrobament emocional d’una família.