GIRONA
LA CRÒNICA
Cultura de circ, també per Nadal
Genís Matabosch, director general, presentador i home per a tot del Gran Circ de Nadal de Girona, intentava posar ordre en el divertit caos dels pallassos Pastelito i Junior quan aquests volien fer els seus accidentatst malabars fora de programa, i el seriós i uniformat presentador els recordava que a Girona ja hi ha una certa cultura de circ i que, per tant, els espectadors no es conformen amb qualsevol cosa. I bromes a part, Matabosch no només té raó, sinó que ell mateix és en bona part el responsable que Girona i les seves comarques hagin passat en poc més d’una dècada a ser escenaris habituals d’alguns de les propostes més reeixides del circ internacional de qualitat, procedents literalment d’arreu del món: aquesta dècada és més o menys el temps que Matabosch porta organitzant el Festival Internacional del Circ Elefant d’Or, que celebrarà la seva 12a edició del 22 al 27 de febrer del 2024, i paral·lelament també ha implantat la tradició del Gran Circ de Nadal de Girona, que celebra aquests dies la seva 10a edició, fins el dissabte 30, en una nova enorme i elegant carpa a l’esplanada de la Copa, després de moltes funcions sobre gel i sobre aigua al pavelló de Fontajau.
El nou espectacle del Gran Circ de Nadal manté l’alt nivell al qual ens té acostumats Matabosch, però aquesta vegada en bona part gràcies justament a Agustín Óscar Maluenda, el pallasso i home de circ conegut com Pastelito de Chile, que és també el director artístic de les 12 representacions programades a Girona des del dia de Nadal. Això explica la presència de molts artistes xilens en el programa, provinents d’El Circo de Pastelito y Tachuela Chico, fill i pare, membres de la prestigiosa i llarga nissaga dels Tachuela, que ara continua també amb el fill de Pastelito, Junior. En la primera part de l’espectacle, Xile també hi està representat per la contorsió extrema de l’home de goma Gino Valentino; els vols penjada del canelobre aeri d’Oscarita Maluenda, germana de Pastelito, i els accelerats malabars kamikazes de Michel Cárdenas. Els no menys ràpids canvis de vestits de l’ucraïnès i molt experimentat Duo Vakal, i el trepidant número de patinatge acrobàtic de la parella italiana Skating New Vision, completen la primera part, juntament amb diverses intervencions de Pastelito i Junior, grans pallassos que també canten, toquen el saxòfon i la trompeta i sorprenen amb mil habilitats, com ara els increïbles salts de Junior sobre el llit elàstic, un dels grans moments de la segona part. El trapezi volant dels Flying Henriquez –una dinàmica troupe amb artistes de Xile, Hongria i Sud-àfrica–; el brillant número d’antipodisme de la italiana Jessyka Jasters, que va deixar els patins per penjar-se cap per avall a una gran alçada mentre feia girar diversos molins amb la resta d’extremitats, i les acrobàcies de força mà a mà del duet brasiler Marruffo són les grans atraccions de la segona part. Totes dignes –fins i tot amb petits errors que les humanitzen i les fan més colossals alhora– de la millor cultura de circ .