Cinema

cinema

Seqüeles, talent, nostàlgia i llàgrimes de comiat

Escriure sobre les grans estrenes de l’any que acaba de començar té més a veure amb el fantàstic que amb el documental, per expressar-ho en gèneres cinematogràfics. Com que ningú té el secret de l’èxit assegurat, ni en el cinema ni en la vida, en parlar dels futurs protagonistes de la pantalla gran es tendeix a destacar dos tipus de produccions: les seqüeles de grans èxits i els projectes amb cineastes i intèrprets de solvència contrastada. Sorpreses com ara Tot a la vegada a tot arreu, que va acabar triomfant en els Oscar, són imprevisibles, tot i que ara tothom està atent a A24, la productora independent de moda que hi ha darrere aquest èxit. Comencem destacant, doncs, dues de les seves propostes per al 2024: Priscilla (14 de febrer), biografia sobre la parella d’Elvis Presley signada per Sofia Coppola (sí, un nom de prestigi, també) i Dream scenario (1 de març), amb Nicolas Cage (més famós que prestigiós, darrerament), una història surrealista, carregada d’humor, que va fer riure de valent el públic del passat Festival de Sitges.

Parlar de seqüeles no fa immune als errors, perquè les variables són incomptables. Hi pot haver una pandèmia mundial (2020-2022) o una vaga de guionistes i actors de Hollywood (2023). Fa un any parlàvem de Dune: parte dos , i finalment s’estrenarà el 2024. Arribar als cinemes tampoc assegura l’èxit: la cinquena entrega d’Indiana Jones sí que va arribar a les pantalles, però la punxada va ser considerable. En canvi, Warner Bros., amb Barbie, i Universal, amb Oppenheimer, van revolucionar la taquilla de l’estiu passat. Si segueixen en ratxa, Universal segurament farà parlar amb tres títols potents que té programats: Argylle (2 de febrer), una història d’espionatge amb Bryce Dallas Howard i Henry Cavill; Nosferatu (encara sense data), adaptació del clàssic de Murnau signada per Robert Eggers (La bruja, El hombre del norte) i El especialista (1 de maig), amb Ryan Gosling interpretant un doble de films d’acció que es veu embolicat en acció real.

Warner Bros. aposta per les seqüeles. A més de Dune: parte dos (1 de març), també recupera un èxit del 2015, que alhora ja era una seqüela de Mad Max (1979). El 24 de maig arribarà Furiosa: de la saga Mad Max, dirigida de nou per George Miller i amb Anya Taylor-Joy rellevant Charlize Theron al capdavant de l’elenc.

Més seqüeles

Hi ha més apostes per a la nostàlgia. El 2024 arriben Beetlejuice 2 (6 de setembre), amb què Tim Burton recupera per a la pantalla gran l’enyorada Winona Ryder, 36 anys després de l’original; Gladiator 2 (22 de novembre), que esprem el mític pèplum 24 anys després, ara amb Denzel Washington i Pedro Pascal; Joker: Folie à deux (4 d’octubre), amb Joaquin Phoenix cara a cara amb Lady Gaga, i Del revés 2 (14 de juny), seqüela de l’èxit animat de Pixar.

El 2024 serà també un any de retorns. Tretze anys després del seu darrer llargmetratge de ficció, Twixt, sembla que finalment Francis Ford Coppola estrenarà Megalópolis (sense data), la seva primera gran producció en els darrers 25 anys. Adam Driver hi interpreta un arquitecte que vol reconstruir Nova York després d’un cataclisme. Kevin Costner torna al western, com a director i protagonista, amb Horizon: an american saga (28 de juny). Com el seu nom indica, serà el primer film d’una sèrie, i ja està rodant el segon. Després d’una dècada intensa, entre El árbol de la vida (2011) i Vida oculta (2019), Terrence Malick s’ha pres un lustre de descans, però ara torna amb el drama bíblic The last planet (sense data).

El 2023 hem dit adeu a Woody Allen i Ken Loach, i el 2024 s’acomiaden dos grans: Clint Eastwood tanca 53 anys com a director amb Juror #2 (sense data) i podrem veure el darrer treball de l’actor Michael Caine, La gran escapada (26 de juny).

Com a aperitiu, és molt recomanable el Lleó d’Or de Venècia Pobres criaturas (26 de gener), de Yorgos Lanthimos, amb una Emma Stone estel·lar que apunta a l’Oscar. I de fora dels EUA arribaran Mickey 17 (27 de març), el nou film del coreà Bong Joon-ho (Paràsits), protagonitzat per Robert Pattinson; El mal no existe (1 de maig), del director japonès Ryûsuke Hamaguchi (Drive my car), i el nou film de l’actor danès Mads Mikkelsen, La tierra prometida (2 de febrer).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

arts escèniques

El festival Moujuïc portarà nou propostes de dansa al Castell de Montjuïc

BARCELONA
EQUIPAMENTS

El Museu Pau Casals defensa a Portugal la seva nominació com a millor museu europeu

EL VENDRELL
CULTURA

Mor l’escriptor Paul Auster, un dels grans referents de la literatura nord-americana

cinema

Naomi Kawase, la germana japonesa de Lluís Miñarro

Barcelona
David Verdaguer
Actor

“Les persones no som planes, som polièdriques”

Barcelona
MÚSICA

Pérez Treviño desxifra en un llibre el ‘misteri’ del pianista Josep Colom

BARCELONA
cinema - drama

‘Thriller’ coreà amb segell femení basat en fets reals

cinema - drama / biografia

Maria Montessori, una pedagoga revolucionària

cinema - animació / comèdia

Garfield surt de la zona de confort de gat casolà