Arts escèniques

Crítica

Divertida esquena irreverent de l’actor

Peça divertidament apocalíptica amb aire de tragèdia còmica, volgudament desproporcionada

Monte Isla ha posat un cos ben insòlit a l’escenari. Aquest cos sense talent mostra, en realitat, un talent per descobrir. Si fins ara les seves instal·lacions partien d’un relat que es completava amb un paisatge escènic en contínua transformació, ara el cos parla, beu, eructa. És una peça amb una dosi de sa surrealisme que va identificant la persona amb el vehicle que condueix. La imatge dantesca d’un minion molt particular evoca una obra de Jordi Oriol (Home-natja, Temporada Alta 2010).

Posar el cos a l’escena per primera vegada és com el primer que un prova de tirar-se de cap a la piscina: cal vigilar molt les planxades. L’humor que emergeix de la proposta és blanc. La sintonia It’s a kind of magic funciona com una sintonia molt còmica. Potser en la gran “descarregada” final hi ha un perillós apropament al ridícul per utilitzar uns elements que cutregen; n’hi hauria prou amb trobar la clau per demostrar que tot és un gamberro deliri de compartir un somni protagònic, de trobar una clau metateatral, com s’ha produït a l’arrencada amb el discurs multilingüe pels megàfons de la camioneta. La preciositat amb el joc de llums precisos i els absorbents canvis escènics es transformen en uns recursos molt més físics, materials tangibles que projecten deliri però no l’excel·lència artística dels anteriors muntatges.

El darrer repte és plantejar el diàleg entre el fons i la forma: aquest cos que emergeix en Monte Isla ho fa per dir o fer alguna cosa (per innecessària que sigui)? És allò de l’equilibri entre el fons i la forma. En aquest cas, sembla que la forma (fer aparèixer un cos en una clau insòlita) és ja de per si el fons de la peça, la seva raó reivindicativa. AzkonaToloza aprofiten la construcció de l’espai escènic in situ per anar desplegant la seva tesi (Extraños mares arden, Tierras del Sud, Teatro Amazonas, Canto mineral, Cuerpos celestes); a Un cos sense talent sembla que la tesi sigui la seva inexistència.

L’homenatge als titellaires (persones que, de fet, són a escena pretenent passar desapercebudes sota del castellet o provant de donar el màxim de focus als titelles que manipulen) tanca la peça, amb una divertida escena de titelles “de garrot” entre dos dimonis i el so de la parla amb llengüeta clàssica. El teatrí mòbil agafa mides de televisió de tub catòdic. Ara la pugen a escena i deixen que els dimonis i els set pecats capitals que surten volant del castell de focs artificials final sentenciïn el quadre a la fi apocalíptica, sense deixar l’aire d’una tragèdia còmica, volgudament desproporcionada.

Un cos sense talent
Companyia: Monte Isla Intèrpret: Andreu Martínez
8 de juliol, Mercat de les Flors. Grec. Es programa també el dissabte 28 de setembre al Teatre Alegria de Terrassa. Festival TNT


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

‘El Llibre Vermell de Montserrat’ s’estrenarà al febrer a Vic

Vic
comunicació

L’app de Catràdio, encara més connectada al territori

Barcelona
art

Søren Evinson representa a Horizon la performance de dansa ‘A Nation is Born in Me’

colera
arquitectura

El COAC Girona proposa prop de 40 activitats per a aquesta tardor

girona
Roger Mas
Cantautor

“Això de ‘reivindicar’ no m’ha agradat mai gaire”

Barcelona
estrena de cinema

Equació emocional amb incògnites

barcelona
Crítica

Una dona africana flairant el te a la Xina

Salvador Sunyer
Director del festival Temporada Alta, que comença aquest vespre amb el ‘Carmina Burana’ de la Fura dels Baus

“És un error que el director d'un festival no hi pugui programar les seves obres”

Barcelona
tot recordant

Memòria documental, memòria encarnada