TEATRE
Cristina Plazas interpreta la intel·ligència d’Annie Ernaux a favor de la passió
La directora Lucia del Greco discrepa de fer incompatible la intel·ligència i el desig a ‘Pura passió’, que s’estrena dissabte al Temporada Alta
L’actriu apel·la a la fredor reflexiva en una peça que farà temporada a l’Akadèmia a partir del 13 de novembre
Annie Ernaux, Premi Nobel de Literatura del 2022, va plasmar a Pura passió (1991) la relació tumultuosa que va tenir amb un diplomàtic rus. Una passió que la va bloquejar i que, en el llibre, ho analitza des d’una fredor de dona adulta intel·ligent. La directora Lucia del Greco rebutja la mirada de la dona desesperada, que perd la seva lucidesa per aquest amor perdut. Per això discrepa de la versió francesa i en prova una mirada igual d’íntima, però que la redimeix: “la intel·ligència i el desig són compatibles” explicava aquest matí a la presentació al Teatre Akadèmia. La coproducció de la sala amb el Temporada Alta s’estrena el 12 d’octubre al Teatre de Salt i posteriorment farà temporada del 13 de novembre a l’1 de desembre a Barcelona.
L’actriu Cristina Plazas admet que ha estat un repte interpretatiu perquè Del Greco li ha demanat que abandoni el seu habitual dramatisme per a personatges superats., per servir un personatge que s’ho mira des del temps, amb una fredor analítica. La versió escènica ha estat avalada per a l’autora que ja no viatja per motius de feina (té 84 anys). Prefereix dedicar el seu temps a llegir i escriure, la seva altra veritable passió. Del Greco manté la primera persona de l’original, però ha ordenat millor la trama, per donar-li una major capa de distància a la passió. Per a la directora d’Els encantats és necessari ensenyar el deliri d’una dona madura cap a un noi més jove. Rebutja que la redacció del desig menystingui la qualitat literària d’Ernaux. No en té prou en veure-la desesperada.
La coproducció de Cassandra Projectes compta amb un repartiment artístic de luxe. Lorena Nogal (ahir es va anunciar que ha rebut el Premio Nacional de Danza del Ministeri de Cultura compartit amb Luz Arcas) ha fet l’assessoria de moviment. A Del Greco li interessava treballar la dissociació entre la paraula i la gestualitat. L’espai sonor de Pere Jou i Aurora Bauzà vesteix l’escenografia de Pol Roig al costat de la il·luminació de cube.bz. Per a Plazas, la presència en aquest equip que ronda la trentena ha estat un salt generacional molt enriquidor. S’ha adonat que tots ells comparteixen referents que ella desconeixia o que ja tenia mig oblidats i que ha repescat arran de les converses a la sala d’assaig.
El Teatre Akadèmia prepara una estrena per a demà mateix. Projecte Ingenu celebrarà el seu desè aniversari recuperant el seu segon treball de García Lorca: Bodas de sangre. La companyia, dirigida per Marc Chornet, ja havia representat amb èxit a la sala Yerma les temporades 2016/17 i 2017/18. El muntatge l’interpreten Marina Alegre, Neus Pàmies, Mireia Sala i Xavier Torra i que, a més, compta amb música de Gerard Marsal (Infanticida). Estarà en cartell fins al 3 de novembre.
Martina Cabanas passa el tall al Torneig
Martina Cabanas va guanyar ahir la primera eliminatòria de l’XIV Torneig de Dramatúrgia Catalana que va disputar amb Marcos Luis Hernando. El públic reunit a la Sala La Planeta va votar a favor d’’Exodus Premium’, interpretat per Francesc Cuéllar i Cesca Piñón. A la peça, una dona gran recorre als serveis d’Exodus, una empresa de serveis que acompanya en els darrers moments de la vida.
Martina Cabanas es va imposar a Marcos Luis Hernando que va presentar ’Saber morir-se com a qualsevol altra persona’, interpretada per Maria Pau Pigem i Carme Pla, i tracta d’una parella de dones que espera a la consulta de l’hospital on han de fer una colonoscòpia a una d’elles i repassen la seva vida.
El Torneig d’enguany ha reptat vuit autories (Marta Albert, Marga Arrom, Martina Cabanas, Beth Escudé, Marcos Luis Hernando, Joel Joan, Salvador S. Sánchez i Jaume Viñas) perquè escriguin un text d’uns 30 minuts per a dos personatges. Les eliminatòries del combat resoldrà una obra guanyadora en la final del 2 de desembre.