festival de sitges
Viatges des del fons del mar a la Lluna i del present al futur
Cap on els porta el futur? Podem llegir en el present advertències de perills que es faran realitat d’aquí a uns anys? La documentalista francesa Aude Léa Rapin, que va saltar a la ficció el 2019 estrenant a Canes Los héroes nunca mueren, va partir d’aquestes preguntes per al film futurista Planet B, que neix de les inquietuds pel present per dibuixar un avenir en què els drets fonamentals van a la baixa i el feixisme guanya terreny. Adèle Exarchopoulos interpreta una activista a la França del 2039, en un món marcat pels desastres ecològics i els moviments migratoris massius, a pesar del mur que s’ha aixecat al Mediterrani. Qualificada d’ecoterrorista per l’Estat, és tancada amb uns companys en una presó on pateix tortures mitjançant la realitat virtual.
Aude Léa Rapin intenta fer dels límits pressupostaris una virtut. No sempre se’n surt, però la seva proposta és molt més sòlida i suggeridora que Luna, una aventura futurista més estilitzada, ambientada a la Lluna, on un grapat d’astronautes espanyols (es veu ben clar amb banderes a l’avantbraç del vestit i la motxilla) queden atrapats després de veure un cometa esclatar contra la Terra. Tot plegat costa de creure, en un film ben acabat formalment, malgrat el pressupost limitat, però amb diàlegs transcendentals i situacions que van provocar rialles involuntàries.
Sicària entre dos mons
Més interessant va resultar Una ballena, curiosa barreja entre el thriller d’assassins a sou i el cinema fantàstic de monstres. Ingrid García-Jonsson interpreta una sicària entre dos mons, el real, on mata fredament i de manera molt professional per a clients en l’entorn d’un port, i un món de balenes i monstres relacionats amb el mar que semblen allunyar-la de la humanitat i les emocions.