Fotografia

fotografia

Homenatge als periodistes assassinats

Els últims vint anys, 1.037 peri­o­dis­tes han estat assas­si­nats en com­bats, focs encre­uats o en altres situ­a­ci­ons peri­llo­ses. Són dades del Comitè per a la Pro­tecció dels Peri­o­dis­tes, que també revela que, des del 2005, el 2023 va ser l’any més mortífer per als pro­fes­si­o­nals de la comu­ni­cació, molts dels quals vícti­mes de la guerra entre Israel i Hamàs, que està sent un dels con­flic­tes més letals de la història per als tre­ba­lla­dors dels mit­jans d’infor­mació. Fins al març d’aquest any, ja havia cau­sat la mort de 94 repor­ters: 89 pales­tins, dos isra­e­li­ans i tres liba­ne­sos.

És pre­ci­sa­ment un foto­pe­ri­o­dista palestí, Moham­med Salem, el que ha gua­nyat el World Press Photo de l’any per una foto­gra­fia d’una dona abraçada al cos de la seva neboda de cinc anys que va morir jun­ta­ment amb qua­tre mem­bres més de la seva família quan un míssil isra­elià va caure a casa seva. Aquesta imatge és una de les 129 pre­mi­a­des pel pres­tigiós con­curs que s’exhi­bei­xen fins al 15 de desem­bre al Cen­tre de Cul­tura Con­tem­porània de Bar­ce­lona (CCCB), en la que és una edició espe­cial de l’esde­ve­ni­ment ja que cele­bra el seu 20è ani­ver­sari a l’equi­pa­ment bar­ce­loní. La mos­tra del World Press Photo, orga­nit­zada per la Fun­dació Pho­to­grap­hic Social Vision, és una cita ine­lu­di­ble del peri­o­disme de qua­li­tat. A la capi­tal cata­lana, les 19 edi­ci­ons ante­ri­ors han rebut més d’1,6 mili­ons de visi­tants.

L’edició número 20 home­natja amb una ins­tal·lació els més de mil peri­o­dis­tes morts per fer la seva feina: infor­mar del que suc­ce­eix al món. Tots els seus noms s’han imprès en unes cor­ti­nes al cen­tre de les quals s’ha col·locat l’armi­lla del foto­pe­ri­o­dista bra­si­ler Felipe Dana, que el 2023 va rebre el premi Pulit­zer per la cober­tura de la guerra d’Ucraïna. Aquest con­flicte també té veu en el pal­marès del World Press Photo 2024. La fotògrafa ucraïnesa Julia Koc­he­tova es va alçar amb el premi de la cate­go­ria de for­mat obert per un pro­jecte web que entre­llaça foto­pe­ri­o­disme docu­men­tal, poe­sia, il·lus­tració i música i que ense­nya com és con­viure amb la guerra en la rea­li­tat quo­ti­di­ana.

Al CCCB també s’ha pen­jat el guardó al repor­tatge gràfic de l’any, que ha gua­nyat la sud-afri­cana Lee-Ann Olwage per la història d’un home de 91 anys de Mada­gas­car que té demència, una malal­tia estig­ma­tit­zada en aquest país en què fins fa poc la curta espe­rança de vida des­lliu­rava la població de la pèrdua de memòria de les per­so­nes d’edat avançada. L’altre gran tri­om­fa­dor del cer­ta­men ha estat el veneçolà Ale­jan­dro Cegarra, en la cate­go­ria de pro­jecte a llarg ter­mini, per una inves­ti­gació sobre les comu­ni­tats de migrants tre­men­da­ment vul­ne­ra­bles de Mèxic, un país que els dar­rers anys aplica unes polítiques d’immi­gració tan estric­tes com les dels Estats Units.

Pre­mi­ats glo­bals a banda, el World Press Photo va refor­mu­lar fa uns anys els seus reco­nei­xe­ments, ara divi­dits per zones ter­ri­to­ri­als. En els de la regió d’Amèrica del Nord i Cen­treamèrica, el jurat va dis­tin­gir el tre­ball de l’espa­nyol Jaime Rojo (Madrid, 1981) per un pro­jecte sobre les papa­llo­nes monarca, la població de les quals s’ha reduït un 80%. El canvi climàtic hi té molt a veure. La crisi medi­am­bi­en­tal és un clàssic de les últi­mes edi­ci­ons del con­curs, i enguany es mani­festa en imat­ges dels incen­dis a Austràlia i el Canadà, la sequera a l’Amazònia (sobre la qual el CCCB inau­gu­rarà la set­mana que ve una pro­me­te­dora expo­sició), les pri­me­res pobla­ci­ons des­plaçades dels Estats Units i el ter­ratrèmol a Tur­quia i a Síria. De ben segur que en l’edició de l’any que ve esta­ran repre­sen­tats els catastròfics aiguats del País Valencià.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia