Llibres

Novetat editorial

Roberto Bravo, una escapada cap endavant

La ide­a­lit­zació del pas­sat és una tendència en la qual tot sovint caiem de qua­tre gra­pes. En el fons no deixa de ser una forma d’esca­pisme, que s’agreuja a mesura que arri­bem a la fase de la mit­jana edat. Això és pre­ci­sa­ment el que li passa al pro­ta­go­nista de la nova novel·la de Car­les Ribas i Blanché (Tor­dera, 1976), El dia de la mort d’en Roberto Bravo (Brau), un jove que ima­gi­nem que sobre­passa la tren­tena d’anys que un bon dia s’assa­benta fulle­jant el diari de la mort d’un atra­ca­dor que va conèixer de petit. En rea­li­tat, un quin­qui de pa sucat amb oli que ell tenia miti­fi­cat.

Aquest succés ines­pe­rat és el deto­nant perquè bro­lli tot el pes del pas­sat, una eclosió de records que fi faran reme­mo­rar la figura d’aquest tal Roberto Bravo, que va conèixer quan aquest últim es va refu­giar a casa seva quan tenia uns onze anys. Men­tre emprèn una recerca per esbri­nar més coses del que va suc­ceir-li a aquell pinxo després d’un fallit intent de roba­tori a una joie­ria –que va tenir con­seqüències devas­ta­do­res–, no només anirà for­mant un nou per­fil d’aque­lla figura que per­ce­bia com pater­nal sinó que també s’anirà pre­gun­tant què ha fet ell al llarg de la vida.

Ribas explica que ha vol­gut des­mi­ti­fi­car la figura del quin­qui tan pròpia dels vui­tanta amb l’excusa, sobre­tot, de fer allò que ha anat fent al llarg de les seves ante­ri­ors obres, que és ofe­rir un retrat gene­ra­ci­o­nal, en aquest cas a través del pro­ta­go­nista d’aquesta història, que fa un viatge al pas­sat per par­lar del pre­sent.

Un per­so­natge poc ambiciós, com molts joves ja no tan joves que ara tenen entre 35 i 45 anys, que con­ti­nuen com­par­tint pis amb els amics, amb una manca de com­promís amb la pare­lla i, alhora, “quei­xant-se sense fer res per a rever­tir la cosa”. D’aquí que Roberto Bravo esde­vin­gui l’excusa per­fecta per no haver de cen­trar-se en el pre­sent i, encara menys, en el futur: una esca­pada cap enda­vant. “En rea­li­tat el que busca és una epi­fa­nia”, afe­geix l’autor.

Roberto Bravo seria, doncs, un Mcguf­fin de calaix, que li per­met ver­te­brar aquest thri­ller dramàtic de ritme lent però sense pausa. També un ele­ment simbòlic que aporta una nota de color a la infància del pro­ta­go­nista. I, par­lant de colors, aquest relat no és de blancs i negres; al con­trari, és ple de gri­sos, és a dir, mati­sos.

Car­les Ribas, que a més d’escrip­tor tre­ba­lla com a coor­di­na­dor del Cinema Truf­faut de Girona, asse­gura que no s’ha ins­pi­rat en cap refe­rent cine­ma­togràfic perquè ell quan escriu ho fa de forma literària. Això sí, pre­nent com a model els Tom Sawyer i Huck­le­berry Finn de Mark Twain, reco­neix que si alguna pel·lícula té un espe­rit simi­lar seria aque­lla petita joia titu­lada Mud (Jeff Nic­hols, 2012), amb un Matt­hew McCo­naug­hey fugi­tiu de la justícia con­ver­tit en figura pater­nal d’un nois que es faran grans.

També en la novel·la hi ha una acu­rada des­cripció de l’evo­lució del peri­o­disme, degra­dat a far­cir de con­tin­guts digi­tals men­tre deixa de banda la tasca d’inves­ti­gació que sí que pot exer­cir el pro­ta­go­nista, per a enveja sana del seu cap, en Jordi. Una altra figura pater­nal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia