fotografia
Foto Colectania llueix l’obra del mestre Ramón Masats
La Fundació Foto Colectania de Barcelona ha obert una exquisida exposició del fotògraf Ramón Masats (Caldes de Montbui, 1931-Madrid, 2024), que es podrà veure fins al 25 de maig. Ramón Masats, el fotògraf silenciós ofereix una nova mirada sobre aquest influent creador de la generació dels anys seixanta amb imatges inèdites i còpies originals revisades per ell mateix abans de la seva mort, el març de l’any passat.
Comissariada per Pepe Font de Mora, el director de Foto Colectania, s’hi han agrupat 140 instantànies de les seves sèries més icòniques, com les dedicades a Les Rambles. L’exposició se centra en la primera època de Masats, entre 1953 i 1965, i finalitza en el moment en què deixa la pràctica fotogràfica durant més d’una dècada per dedicar-se al cinema i la televisió. Masats ha marcat la història de la fotografia per la seva “instintiva habilitat per construir imatges, el seu enfocament radical i irònic sobre els tòpics de la cultura de postguerra i la seva convicció temperamental de fotografiar amb absoluta llibertat”, remarca Font de Mora.
Pel director de Foto Colectania, Masats va ser “capdavanter” en la fotografia documental d’autor. “Va tenir un estil propi, i el reivindicava. Quan feia fotos, tenia coses a explicar. És un dels grans mestres”, ha explicat a l’agència ACN. “Trobava enquadraments magnífics”, hi ha afegit.
La filla del fotògraf, Sonia Masats, va participar amb el seu pare en la selecció de les fotografies. Masats filla reivindica el Ramón Masats “més humà” més enllà de l’irònic que tothom ja coneix. “Les seves fotografies destil·len humanisme pels quatre costats, per a mi tenen un punt de tendresa molt important.” El seu pare, sosté, “va canviar la forma de fotografiar” i va ser un pioner a fer les fotografies en vertical, “quan el normal era fer-les en horitzontal.”
Els primers treballs que es poden veure pertanyen a un període en què l’autor experimentava i encara dubtava entre dedicar-se a la fotografia de continguts més abstractes o al reportatge, pel qual aviat s’acabaria decantant. S’exhibeixen per primera vegada els 15 vintages que l’autor va agrupar del seu primer repte fotogràfic: Les Rambles. També hi ha una representació de fotografies dels seus llibres fonamentals: Neutral Corner, amb textos d’Ignacio Aldecoa, i Sanfermines, el primer fotollibre que va fer, del qual es mostren les còpies originals inèdites. Completen l’exposició projectes a què es va dedicar intensament, com els retrats de personalitats que va fer per a Gaceta Ilustrada i altres mitjans.