Infraestructures
Tallen el trànsit al carrer d’Urgell de Barcelona durant un any
Les obres que el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica està executant per a la connexió de les línies del Vallès i Llobregat-Anoia d’FGC comportaran afectacions al trànsit a partir de dilluns al carrer del Comte d’Urgell, entre els carrers de Rosselló i Còrsega. En concret, les tasques per a la construcció del recinte del pou de la futura estació d’Hospital Clínic requeriran el tancament a la circulació d’aquest tram durant un període d’uns dotze mesos.
Els treballs en aquest entorn suposen l’execució de pantalles amb molta profunditat, més de 80 metres, i la utilització d’un conjunt de maquinària de grans dimensions que fa necessari ocupar un ampli espai en superfície. Les últimes setmanes s’han dut a terme tasques de senyalització i semaforització, i reconfiguració i ampliació de carrils en carrers adjacents (Calàbria, Entença i Gelabert).
El tall de trànsit en un carrer tan bàsic per a la mobilitat de la ciutat comportarà desviaments de línies d’autobús. La Generalitat i l’Ajuntament recomanen als usuaris de les línies que hi passen habitualment que s’informin de les modificacions de les parades i als conductors de vehicle privat, que evitin circular en la mesura del possible per aquest àmbit.
Per habilitar un itinerari alternatiu, es canvia de sentit el carrer de Rosselló entre Urgell i Calàbria de forma que tots els vehicles que arribin per Urgell a la zona d’obres, giraran a l’esquerra cap a Rosselló per seguir l’itinerari Calàbria, Londres, Gelabert, Entença fins a la Diagonal. S’espera que la capacitat prevista d’aquest nou itinerari alternatiu permeti absorbir gran part del trànsit i reduir l’increment de trànsit en la resta de la xarxa viària dels barris de l’Eixample Esquerre, especialment als carrers de Casanova, Aribau i Còrsega.
Territori, Habitatge i Transició Ecològica també instal·larà proteccions acústiques perimetrals majoritàriament de 3 metres d’alçada, però que arribarà als 6 metres al voltant de la màquina que executarà en cada cas les pantalles.
Les obres de l’L8 comportaran el mes que ve afectacions a la mobilitat en un altre tram del carrer Comte d’Urgell, per a l’execució del pou de la futura estació de Francesc Macià, al tram entre la plaça i el carrer de Buenos Aires. Aquestes afectacions s’iniciaran el 23 de febrer.
El perllongament de la línia d’FGC Llobregat-Anoia i la seva connexió amb la del Vallès inclou la construcció d’un túnel de 4 quilòmetres mitjançant tuneladora en la major part del traçat, i tres noves estacions: Hospital Clínic (intercanvi amb L5), Francesc Macià (intercanvi amb tramvia) i Gràcia (FGC). Addicionalment, es remodelaran les estacions actuals de Plaça Espanya i de Gràcia. Les tasques d’obra civil compten amb un pressupost de 300 milions d’euros i, sumats els imports previstos per a les instal·lacions de túnel i estacions i d’arquitectura de les estacions, la inversió per aquesta actuació és de 412 milions d’euros. Es preveu que beneficiarà 19,5 milions d’usuaris nous.