Comunicació

audiovisual

Creix un 14% el volum de negoci del sector audiovisual a Catalunya

Segons un estudi del Govern elaborat per ACCIÓ (Departament d’Empresa i Treball) en col·laboració amb el Clúster Audiovisual de Catalunya, aquest sector genera un volum de negoci superior als 8.500 milions d’euros anuals i ha crescut un 14% el volum de negoci del sector audiovisual a Catalunya en un any i ja equival al 3% del PIB.

L’informe posa de manifest la importància estratègica del sector audiovisual a Catalunya, amb un creixement del 13% del nombre treballadors (gairebé ja ocupa 42.000 persones) i un 4% més d’empreses (4.100 companyies). Ho ha anunciat el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ, Jaume Baró Torres, en una jornada amb les principals empreses del sector que també ha comptat amb la participació del president del clúster, Miquel Rutllant, i el director general de l’ISE, Mike Blackman.

Són les principals xifres de l’estudi El sector audiovisual a Catalunya, que s’ha presentat avui en una jornada amb la presència de les principals empreses del sector. Per Baró Torres, “el sector audiovisual a Catalunya és altament estratègic i prioritari”. Segons el secretari d’Empresa i Competitivitat, “Catalunya és un actor de primer nivell en aquest àmbit pel potencial econòmic, per un ecosistema de primer nivell i per ser un pol generador i atractiu de talent”. En aquest sentit, ha conclòs, “si tenim talent, neixen noves startups que aporten tecnologies innovadores i les empreses establertes creixen, vol dir que la salut del sector és bona”.

Segons Miquel Rutllant, “ens trobem en un moment estratègic per al sector audiovisual català. Projectes com el de les Tres Xemeneies marcaran el futur de la nostra indústria perquè esdevingui un referent a nivell internacional. A Catalunya som molt forts en tecnologia i talent audiovisual. Un audiovisual molt potent en cinema i televisió que inclou nous formats com les experiències immersives i els videojocs, formats que precisament es caracteritzen pel seu fort component tecnològic. I el Catalunya Media City ha de ser la infraestructura que aculli platós d’última generació i data centers que permetin treballar el volum de dades que l’audiovisual necessita. Però també ha de reunir els principals actors nacionals i internacionals de la tecnologia audiovisual. I tot això requereix la col·laboració entre el sector públic i el privat”.

El director general de l’ISE, Mike Blackman, ha assegurat que “Barcelona ens oferia un espai suficient per créixer, amb l’accessibilitat i ecosistema necessaris per seguir-ho fent en el present i en el futur”. En aquesta línia, “amb l’ampliació de la Fira de Gran Via encara tenim més espai per créixer i projectar el futur de l’ISE a Catalunya”.

L’estudi d’ACCIÓ defineix el sector audiovisual com un àmbit econòmic que engloba la creació, la producció, la distribució i l’exhibició de continguts que combinen elements visuals i sonors. En aquest sentit, apunta que l’audiovisual inclou una àmplia gamma d’activitats i indústries relacionades amb l’entreteniment, la comunicació i la tecnologia.

A Catalunya, les dades de l’informe parlen d’un sector madur on el 62% de les empreses compten amb més de deu anys de vida. A més, aquestes empreses amb més d’una dècada de trajectòria ocupen el 81% dels treballadors del sector. Alhora, també disposa d’un creixent ecosistema de startups, que s’ha més que duplicat els últims cinc anys fins a les 335 empreses emergents. Així mateix, és un àmbit molt concentrat a l’entorn de Barcelona. De fet, la província barcelonina reuneix el 87% de les empreses del sector i més de la meitat s’ubiquen a la capital catalana (56%).

Dins de la cadena de valor del sector, el desenvolupament i la producció audiovisual copen més de la meitat de la facturació total a Catalunya (51%), per davant de la difusió de marca, és a dir, la comunicació i la publicitat de les produccions (36%) i la distribució per canal, els espais de distribució i exhibició offline i online (13%).

L’estudi també destaca l’ecosistema de primer nivell amb el qual compta el sector audiovisual al nostre país. Concretament, fa referència a projectes com el Catalunya Media City que s’ubicarà a l’espai de les Tres Xemeneies de Sant Adrià del Besòs i a infraestructures destacades com el Parc Audiovisual de Catalunya de Terrassa. A més, remarca la importància d’entitats com el Clúster Audiovisual de Catalunya i la de fins a 18 centres universitaris que hi formen en comunicació audiovisual.

Un dels elements que contribueix a fer de Catalunya un dels principals escenaris mundials de l’audiovisual és haver-se convertit en la seu de la principal fira d’aquest àmbit, l’Integrated Systems Europe (ISE). Segons recull l’estudi, aquesta fira ha generat un efecte dinamitzador que ha accelerat el creixement i la reactivació del sector després de la pandèmia.

L’edició del 2025 de l’ISE, que se celebrarà del 4 al 7 de febrer, comptarà amb la presència de 32 empreses i entitats catalanes al Pavelló Catalunya que organitza el Govern a través d’ACCIÓ.

La indústria audiovisual a escala global va facturar 2,8 bilions de dòlars el 2023, un 5% més que el 2022. Una xifra que s’espera que superi els tres bilions en el tancament del 2024. El principal mercat mundial, que concentra més d’un terç de la despesa global, està als Estats Units.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia