Comunicació

comunicació

El PP va ser el partit amb més presència en els informatius de TV3 durant el 2024

El partit amb més presència en els informatius de la majoria dels mitjans audiovisuals d’àmbit català durant l’any 2024 va ser el PP, que va obtenir al voltant de l’11 % del temps de notícia. Això va succeir en els informatius diaris de TV3, de TVE Catalunya i de RAC1. L’excepció va ser Catalunya Ràdio, que va donar el primer lloc en el rànquing de partits a ERC, segons un informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) que recull l’agència ACN.

El conseller del CAC Enric Casas ho ha valorat així: “El pluralisme polític gaudeix de bona salut als principals mitjans audiovisuals de Catalunya. El temps que dedica TV3 a les principals forces polítiques és força equilibrat, i que el PP, principal partit de l’oposició a l’Estat, però quarta força a Catalunya, encapçali el rànquing n’és una mostra”.

L’informe El pluralisme polític en els continguts informatius i d’actualitat de la televisió i de la ràdio lineals. Juliol-desembre del 2024 va ser aprovat en el Ple del Consell dut a terme el 29 de gener passat. L’estudi analitza el pluralisme polític en els cinc mitjans següents: TV3, TVE Catalunya, betevé, Catalunya Ràdio i RAC1. Referit al segon semestre del 2024, recull les dades històriques des del 2020 i, en alguns casos, ofereix dades sobre la totalitat del 2024. També inclou una relació de les persones que van participar en tertúlies d’actualitat política.

Pel que fa a la distribució del temps de notícia en els informatius diaris entre els diferents partits (sense comptar el temps dels governs), TV3 va donar la màxima presència, com s’ha dit, a la suma del PP i del PP de Catalunya, amb l’11,2 % del total per a la totalitat del 2024. En segona, tercera i quarta posició van situar-se ERC, PSC + PSOE i Junts. Els quatre partits van estar en un rang molt estret d’1,4 punts percentuals.

En el cas de TVE Catalunya, el PPC + PP també va quedar primer, amb l’11,6 %, seguit, per aquest ordre, del PSC + PSOE, Junts i ERC, en un rang de només dos punts percentuals. Pel que fa a RAC1, el PPC + PP va encapçalar el rànquing amb el 10,8% del temps total de partits, seguit d’ERC, PSC + PSOE i Junts, en un rang de gairebé dos punts percentuals. En canvi, Catalunya Ràdio va donar la màxima presència, pel que fa als partits durant el 2024, a ERC, amb el 9,7% del temps total, seguida per Junts, PSC + PSOE i PPC + PP, per aquest ordre.

La segona variable de l’informe es refereix a la distribució del temps de notícia entre el conjunt de governs i el conjunt de partits. En la majoria dels mitjans es va registrar el resultat habitual segons el qual els partits tenen més presència en els anys electorals, com va ser el cas del 2024 per partida doble (eleccions al Parlament i europees).

També es pot veure en l’historial que els governs van tenir una presència molt accentuada els anys de la pandèmia (2020 i 2021). Així, en aquest cas, amb dades del segon semestre del 2024, TV3 va donar el 53,6 % del temps total dels informatius al conjunt dels partits i, el 46,4 % restant, a l’agrupació de governs. Els dos executius principals van ser el Govern de Catalunya, amb el 17,7%, i el Govern de l’Estat, amb el 17,3%. TVE Catalunya i RAC1 van tenir una distribució similar, en el sentit de prioritzar els partits, mentre que Catalunya Ràdio, en sentit contrari, va donar el 60,6% del temps als governs.

La televisió local betevé va seguir un patró diferent dels mitjans d’àmbit català. En concret, va accentuar la presència dels governs fins al 64,9% del temps, mentre que els partits van obtenir el 35,1% restant. La principal formació política va ser Sumar, seguida per Junts, ERC i PPC + PP (dades del conjunt del 2024).

L’informe detecta un estancament de la presència de la dona durant el 2024, que se situa al voltant del 35% en els cinc mitjans analitzats. Per exemple, TV3 va donar presència a les dones polítiques en el 35,7% del temps de notícia dels informatius diaris. El resultat més baix, tot i ser molt similar, va correspondre a TVE Catalunya, amb el 34,3%. La reducció va ser comuna en tots els mitjans, atès que en tots els casos es va arribar a un pic (per exemple, TV3 amb el 39,2%) els anys 2021 o 2022, segons el cas.

Tanmateix, la reducció de la presència de la dona va quedar compensada, en tots els casos, amb un increment de la quota femenina en els programes de tertúlies. Val a dir que la proporció d’homes i dones en els programes d’opinió és una decisió de la direcció dels espais.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia