DANSA
El Mercat apropa, amb ‘Libya’, la dansa ancestral del Nord d’Àfrica
El creador Radouan Mriziga debuta demà i diumenge a Barcelona i hi tornarà aquesta temporada amb una coreografia en col·laboració amb Teresa de Keersmaeker, a finals de maig
Aquesta temporada el Mercat de les Flors està treballant els vincles de cultures i els rastres que es troben en l’actualitat. Radouan Mriziga fa una recerca per determinar “on se situa la dansa dins de l’encreuament del coneixement”. Només dissabte i diumenge es representa Libya que descobreix la cultura del poble amazic al nord d’Àfrica es transmet de generació en generació a través d’històries, dansa i cançons.
Libya (el nom que els egipcis va donar al poble amazic) celebra aquesta tradició i prova de trobar una manera diferent d’escriure la història. La raó és que, de fet, aquesta cultura s’ha transmès oralment: no hi ha pràcticament referents d’aquesta cultura escrita, segles enrere. La coreografia, apunta l’autor, també hi ha una picada d’ullet a Líbia, un país en el qual efectivament, hi ha una important comunitat amaziga, com en bona part del Nord d’Àfrica.
Els intèrprets aborden aquest patrimoni cultural en un escenari on es fan visibles línies de connexió en un viatge col·lectiu d’exploració. Els sons de la música tarab, ahwach i tuareg es combinen amb el rap i altres elements performatius, i sorgeix una forma d’història no imperial que es pot percebre com un flux continu de coneixement, experiència i moviment a través de 8 ballarins. Mriziga trasllada al muntatge el pes central de les mares en la transmissió de la llengua i del coneixement de la terra. El repte creatiu era compondre amb l’equip cançons i poemes que remetessin la cultura mediterrània i que involucri el públic, que envolta l’escenari.
El treball artístic del creador belga-marroquí Mriziga destaca pel seu ús de la dansa i la coreografia com a mitjans per compartir el coneixement amb un públic i anar més enllà de l’experiència purament estètica d’un espectacle. El que és cabdal és compartir diferents formes de coneixement, sigui sobre l’espai, l’arquitectura, el cos i la seva connexió amb la ment i l’intel·lecte o bé, més recentment, coneixement sobre les narratives oblidades i reprimides. Els seus espectacles es poden descriure com formes de «coneixement interpretat» a través de les quals presenta una visió compromesa de l’art com a instrument per processar i generar aquest saber.
La intenció era completar Libya amb dos solos més d’artistes vinculats a aquest projecte, però s’han hagut de posposar per problemes d’agenda de les dues ballarines. La directora el Mercat de les Flors, Àngels Margarit, aclaria ahir a la roda de premsa de presentació, que seria molt diferent la segona intervenció de Mriziga a finals de maig, en el cicle de Rosas i Teresa de Keersmaeker: Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione s’inspira en la música Les quatre estacions de Vivaldi.