cinema
‘El 47’ i ‘La infiltrada’ guanyen ‘ex-aequo’ el Goya a la millor pel·lícula
No hi ha antecedents d’un empat en el màxim guardó de l’Acadèmia del Cinema Espanyol
El film de Marcel Barrena suma cinc guardons, inclòs el de Clara Segura a actriu de repartiment
Els Goya, com tots els premis de les acadèmies, es decideix per votació dels seus membres, que en el cas de l’espanyola són uns dos mil. La sorpresa ha saltat a Granada, cap a la 1.35 h d’aquesta matinada, quan Alejandro Amenábar ha anunciat que el Goya a la millor pel·lícula era per a El 47 i ha afegit, enmig de l’eufòria de l’equip català, que també era per a La infiltrada. La normativa de l’acadèmia diu que, en cas d’empat, es donarà un Goya a cadascú. I així s’ha fet: el guardó ha estat lliurat a les dues pel·lícules, i s’ha tancat la gala amb l’escenari ple a vessar dels dos equips eufòrics. En uns instants de confusió ha fet pensar en l’errada de l’Oscar a La La land que finalment va ser per a Moonlight, però no, no hi havia errada. Caldrà revisar les hemeroteques, però un empat així no s’havia produït no només en la categoria més important, probablement no havia passat mai en cap categoria. I també caldrà repassar si ha passat en votacions d’altres acadèmies de cinema. És possible que tampoc s’hagi produït un empat així.
El 47 sí que ha superat La infiltrada en nombre de premis: cinc estatuetes (de 14 nominacions), incloses també la de millor actriu de repartiment, el primer que guanya Clara Segura; actor de repartiment, també el primer per a Salva Reina; efectes especials i direcció de producció.
La infiltrada ha guanyat també el de millor actriu, per a Carolina Yuste. Dues pel·lícules s’han endut tres premis, en uns Goya molt repartits. Segundo premio, d’Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez, s’ha endut el premi a la millor direcció i els de so i muntatge. La habitación de al lado també s’ha endut tres estatuetes importants: millor guió adaptat, per a Pedro Almodóvar, que no era a la cerimònia; fotografia, per al català Edu Grau, i banda sonora, el dotzè Goya que guanya Alberto Iglesias, un rècord absolut.
Eduard Fernández ha guanyat el Goya per la seva interpretació a Marco. És la quarta estatueta de la seva carrera, que li permet igualar Carmen Maura i Verónica Forqué. Només és superat per Javier Bardem, que en té sis. Casa en flames, que partia amb vuit nominacions, s’ha hagut de conformar amb un sol premi, però és dels importants: el de millor guió per a Eduard Sola, que ja va guanyar el Gaudí en aquesta categoria.
La gala de la 39a edició dels Goya ha tingut accent català. A l’equador de la cerimònia, vuit dels dotze premis repartits havien anat a mans de professionals i films catalans. Laura Weissmahr ha guanyat el premi a la millor actriu revelació pel seu paper a Salve Maria, de Mar Coll. Amb Eduard Fernández i Clara Segura, tres dels sis guardons d’interpretació han estat per a catalans. El cinema català també s’ha emportat l’esmentat premi a la direcció, el segon més important, per a Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez. El productor Edmon Roch ha guanyat el Goya al millor llargmetratge animat per Papallones negres. Marco també ha guanyat el de millor maquillatge.
Tres pel·lícules han marxat de la gala amb dos Goya: La guitarra flamenca de Yerai Cortés (llargmetratge documental i cançó), La estrella azul (direcció novella i actor revelació, per a Pepe Lorente) i La virgen roja (vestuari i direcció d’art).
De nou ha estat una gala molt reivindicativa. En presència del president del Govern estatal, Pedro Sánchez, entre d’altres autoritats, hi ha hagut intervencions a favor del dret a l’habitatge, denunciant el canvi climàtic, contra els nous imperialismes, reivindicant el paper de les mares i de les dones cineastes... Richard Gere ha recollit el Goya Internacional i Aitana Sánchez-Gijón, que va presidir l’acadèmia, el Goya honorífic. Hi ha hagut un record especial per a Marisa Paredes, que també va presidir l’acadèmia, i s’ha reivindicat el poeta granadí Federico García Lorca, entre altres artistes i creadors de la ciutat que acollia la gala.
El premi a la millor producció iberoamericana ha estat per primera vegada per a un film brasiler, Aún estoy aquí, de Walter Salles, que s’estrenarà aviat. Malgrat la polèmica al voltant de l’actriu Karla Sofía Gascón, Emilia Pérez ha guanyat el Goya a la millor producció europea. Els guardons als millors curtmetratges han estat per a La gran obra (ficció), Semillas de Kivu (documental) i Cafunè (animació).