Música

música

Un campionat de Freestyle reivindica el català a través del rap

La iniciativa pionera aplega una setzena d’artistes a la final celebrada a la sala Razzmatazz de Barcelona

Els campionats de les anomenades lluites de galls, competicions de rimes improvisades entre cantants de rap, no són gens estranyes, però per primer cop s’ha celebrat el Campionat de Catalunya Freestyle, en català, i això sí que és notícia. La final va tenir lloc ahir a la sala Razzmatazz de Barcelona. El guanyador del torneig va ser Dani Entreliti, de Banyoles, després de superar el mataroní Vanks a la final. A la final hi van arribar després de guanyar Yung Rovelló, de Sant Pol de Mar, i Joel, de Reus, respectivament. 

A més de la música i la competició, es va buscar difondre la llengua catalana entre una franja de població que no la sol adoptar com a pròpia o l’usa poc. 

Jordi Estivill, membre de l’organització del certamen, va explicar a l’ACN que a través d’aquesta música es pot fer “arribar a sectors que normalment no la parlen”. Estivill considera que és “una bona eina” per aconseguir-ho i ha defensat que “avui el guanyador és el català”. Es tracta del primer torneig de rap improvisat en aquest idioma de la història i un total de setze freestylers van pujar a l’escenari, després d’una sèrie de rondes classificatòries que es van fer al llarg de l’any passat per tot el territori. 

Estivill troba que s’ha reunit un bon nivell, després dels progressos dels participants en les rondes classificatòries organitzades al llarg de 2024 i sosté que és “fruit de l’entrenament, que són molt bons i perquè hi ha una motivació i unes ganes de tirar endavant” aquest gènere en català. Estivill va insistir que s’està fent “història” amb aquesta primera edició i va expressar la voluntat que se segueixi estenent pel territori de Catalunya de cara al futur. L’organitzador va admetre que li agradaria “fer una final a Girona, Lleida, Tarragona, les illes i al País Valencià” i fins i tot “algun dia fer regionals o comarcals per fer classificatòries per arribar fins a la final”. 

Marina Bou, finalista que va competir com a Marina, va assegurar que per a ella es tracta de “normalitzar l’ús de la llengua”. La cantant va explicar que aposta per aquest idioma perquè és catalana i fa vida amb aquesta llengua. “L’utilitzo per fer una cosa que m’agrada.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia