Cultura

TV3: final de cicle en declivi

Fa més d'un any i mig que TV3 és la tercera televisió de Catalunya. Havia sigut la primera i ara queda lluny l'última vegada que va ser la segona, la tardor de l'any passat, amb quotes de pantalla del 16,2%, al setembre, i el 17,2%, al novembre. I va tancar el 2007 en tercera posició, amb un share anual del 16,6%, per darrere de Tele 5 (19,2%) i d'Antena 3 (17%). També aquest 2008, Tele 5 manté un sòlid lideratge entre els espectadors catalans i TV3 continua en tercera posició.

La dada més sagnant és la de l'agost: un 11,9% de quota, després del 13,7% de juny i el 13,5% de juliol. L'enfosament de l'estiu s'atribueix a l'Eurocopa i als Jocs Olímpics, que han catapultat puntualment Cuatro (un 11,6% al juny, després d'un 7,6% al maig), i TVE1 (un 15,9% a l'agost, després d'un 13,6% al juliol).

Deixant al marge un estiu amb esdeveniments esportius internacionals, que fan difícil destriar la crisi estructural de la conjuntural, Rosa Cullell, directora general de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), i Mònica Terribas, directora de Televisió de Catalunya, han de treure la cadena nacional del declivi i fer-la entrar en la maduresa 25 anys després de l'arrencada.

Diagnòstics contraposats
A l'hora de fer un diagnòstic, els diferents analistes estan d'acord en dues coses: TV3 és al final d'un cicle, ha d'iniciar una nova era i ho ha de fer en un moment en què l'augment de l'oferta fragmenta l'audiència i fa perdre espectadors. Però aquesta tendència afecta totes les cadenes, i "TV3 és la que pitjor hi ha reaccionat", adverteix Vicenç Villatoro, exdirector general de la corporació. 

El cap d'audiències de TVC, Óscar Nogueira, apunta una altra explicació per al descens en les xifres: la distribució dels audímetres de Taylor Nelson Sofres (TNS), que dóna un resultat esbiaixat. "S'ha introduït la població immigrant en l'enquesta, però el 80% dels immigrants escollits per als mesuraments són sud-americans, els nouvinguts que més es resisteixen a veure TV3 i que, en canvi, sí que veuen Tele 5 i Antena 3", lamenta Nogueira. Precisament per intentar atraure aquest públic castellanoparlant recalcitrant, Mònica Terribas ha anunciat una nova corresponsalia, itinerant, a Sud-amèrica.

"La decisió és correcta, però les raons són equivocades i queda curta, caldrien tres o quatre corresponsalies a Sud-amèrica, recuperar la de Londres, obrir-ne una altra al Bàltic", adverteix Lluís Montserrat, crític de televisió de l'AVUI. Vicenç Villatoro hi coincideix. "TV3 ha de tenir la corresponsalia de Sud-amèrica, entre d'altres, precisament perquè ha de ser una televisió nacional, en el sentit que ha de permetre veure el món des de Catalunya. Però no podem fragmentar el públic, no podem fer una corresponsalia per a llatino-americans, una altra per a magribins i així successivament", argumenta.

Canvi d'ADN
Per l'exdirector general de la corporació, la causa principal de la caiguda de TV3 és "el canvi d'ADN" que s'ha intentat.  "S'ha volgut buscar un públic nou i no s'ha trobat, i per contra s'ha perdut l'històric", resumeix. Per Villatoro, l'ADN de TV3 es trobava en tres adjectius: "nostra, bona i innovadora", i entén que recuperar aquesta imatge de marca serà la clau per encarar el nou cicle. "No es tracta de recuperar programes, perquè els nous formats que van cridar tant l'atenció ja no són nous, sinó d'apostar per la seriositat, la formació i la catalanitat", sentencia.

Aquest punt de vista de Villatoro no és compartit per Joan Botella, exmembre del CAC, ni per Xavier Guitart, membre de l'actual consell de govern de la corporació. "Sé que hi ha crítiques per una suposada pèrdua de catalanitat, però crec que no és cert, no substancialment, i si suposem que aquesta és una causa de pèrdua d'audiència, no sé a quina cadena poden haver anat aquests suposats espectadors fugitius", reflexiona Botella. Per Guitart, "TV3 és una televisió absolutament nacional, com sempre ha sigut i ha de continuar sent".

Optimisme al consell de govern
Guitart i Botella coincideixen a destacar que el que ha fet més mal a Televisió de Catalunya és l'aparició d'ofertes de qualitat com la de Cuatro, més propera al perfil que ha de mantenir una cadena pública que no pas Tele 5 i Antena 3. Tots dos adverteixen també que ja no es tornarà a veure, en cap cadena, "shares de més del 20%", però vaticinen una recuperació de l'audiència de TV3 en els pròximes mesos. "Es pot recuperar el liderat", afirma Guitart.

A la CCMA, tant Guitart com Anna Balletbò, tots dos consellers de l'òrbita socialista de la corporació, posen l'accent en el llarg període d'interinitat que ha passat Televisió de Catalunya en l'últim any. "Durant catorze mesos, els directius sabien que no continuaven i havien de seguir gestionant el dia a dia. Van fer el que van poder, però el dia a dia es va allargar massa, a causa del canvi legislatiu i de la tardança en el nomenament del consell de govern i de la directora general, i això s'està pagant", conclou Balletbò. Per la consellera, malgrat la crisi econòmica –"el pressupost és el que és, i no es poden fer miracles"–, la remuntada que es comença a observar en els primers dies de setembre "es consolidarà". "Aquesta últim trimestre de l'any ens donarà alguna alegria", s'atreveix a vaticinar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.