art
Peralada mostra per primer cop en 90 anys part de la col·lecció d’art oriental de Damià Mateu
El Museu del Castell de Peralada mostrarà per primer cop en 90 anys part de la col·lecció d’art oriental que Damià Mateu va reunir entre el 1932 i el 1935, segons informa Gemma Tubert de l’agència ACN. El conjunt, que es podrà veure a partir de dissabte i fins al desembre a la biblioteca de la fortalesa, està format per 185 peces del miler que Mateu va col·leccionar i va dipositar al Museu de les Arts Decoratives del Palau de Pedralbes poc abans de l’esclat de la Guerra Civil. Llavors les obres es van traslladar, per a la seva protecció, a Olot i la família no les va recuperar fins una dècada després, quan Mateu ja era mort. El llegat es va repartir en cinc parts entre els cinc germans. La que ara s’exposa procedeix de l’herència que va rebre Miquel Mateu.
La col·lecció d’art oriental és una de les més desconegudes del patrimoni artístic del Castell de Peralada, ja que no està instal·lada dins el recorregut del museu. L’origen del fons és fruit de la iniciativa de Damià Mateu, que va decidir adquirir aquests objectes, amb visió de mecenes, per enriquir els museus de Barcelona. En aquell moment, a Europa i als Estats Units aquest tipus d’art estava en plena efervescència i Mateu considerava que a la seva terra no tenia la importància que li pertocava. La seva col·lecció es va incorporar en forma de dipòsit al Museu de les Arts Decoratives, on va arribar a ocupar cinc sales del Palau de Pedralbes. L’exposició va durar pocs mesos perquè de seguida va irrompre la guerra.
A la mostra que s’obre aquest dissabte es podran apreciar les 185 peces juntament amb documentació que les contextualitza, en gran part escrita a mà o mecanografiada, amb descripcions i apreciacions sobre el seu valor. Mateu va arribar a elaborar llibres enquadernats amb la correspondència de les compres.
Entre els objectes, abunden els d’origen xinès, però la col·lecció també compta amb peces de manufactura japonesa i del sud-est asiàtic de països com Cambodja o Tailàndia. N’hi ha des del segle X fins al XIX.
Una talla búdica xinesa d’entre els segles VII i X; treballs de porcellana o d’ivori; una campana Txong xinesa dels segles XIV-XV o un tapís de la Xina dels segles XVII i XVIII són algunes de les estrelles. També hi ha un porta té del segle XVI; 16 làmines xilogràfiques fetes sobre paper d’arròs o lleons Fô provinents de la Xina. Mateu va fer les adquisicions en origen o a través d’intermediaris, convertint-se en un dels primers a dur objectes d’aquest estil a Catalunya.
La directora del museu, Maribel González, ha explicat que recentment han pogut recuperar una de les peces que formaven part d’una de les cinquenes parts de la col·lecció repartides entre els germans. La van comprar en una subhasta per Internet: un cap búdic de pedra basàltica del segle X-XI de Siam.
El convent del Carme és la seu del Museu del Castell de Peralada. Les col·leccions van ser creades per Miquel Mateu arran de la compra del castell el 1923. Destaca especialment la biblioteca, que compta amb més de 100.000 volums i conjunts excepcionals com el de Cervantes, amb un miler d’edicions d’El Quixot. També sobresurt la col·lecció de vidre formada per més de 2.500 peces des de l’Egipte dels faraons fins al segle XIX. Les col·leccions de pintura i escultura vesteixen el claustre i l’església, i artistes com Hans Memling, Petrus Christus II, Rubens, Sánchez Coello o Fillipino Lippi engalanen diferents dependències.