TEATRE
El teatre balear mostra el seu orgull en un cicle que es desplega al Maldà
El Festival de la paraula avança en semiescenificats obres que s’han treballat en residència a la fàbrica de creació El tub
Produccions de Ferro ha impulsat autors de teatre de barra fins a estrenar al TNC
Amb una àmplia satisfacció, Produccions de Ferro comprova com, avui, hi ha orgull de l’autoria balear. És el resultat a les deu edicions del Festival de la Paraula a Palma que ha anat creixent progressivament. Des que Toni Gomila va participar en un Torneig de dramatúrgia de Temporada Alta va anar desplegant un forat propi a Mallorca (amb quatre finalistes per edició). Alguns d’ells han acabat guanyant el Torneig del Temporada Alta i, posteriorment, estrenant a sales com la Beckett o el mateix TNC. Aquest és el cas de Marta Barceló. Ara, el Festival de la Paraula farà una petita presentació de textos semiescenificats els diumenges al migdia al Maldà, a partir del diumenge vinent. Per l’equip de la sala del carrer del Pi és una manera de rescatar les matinals de rondalles mallorquines d’anys anteriors. Per a Produccions de Ferro és fer un pas més en aquesta visibilització de la producció balear a Barcelona.
La dramatúrgia contemporània de les Illes Balears compta amb projectes que, des de Produccions de Ferro (i buscant còmplices institucionals per a cada cas), poden compensar econòmicament la seva labor escènica. Des de l’Espai El Tub de la mateixa companyia, s’ofereixen espais per a residències i també alguns encàrrecs d’investigació, amb una mentoria d’autor consolidat. Si fa una dècada, molts autors només trobaven ressò en el teatre de barra (sis passis breus en una tarda en un bar) avui els cartells dels espectacles no obliden remarcar qui és l’autor. Gomila aclareix que el Festival de la Paraula ha estat una de les eines, juntament altres com el suport d’institucions com del Teatre Principal de Palma, que ha fet realitat aquest canvi de paradigma.
Per aquesta edició barcelonina s’és molt prudent (en part perquè la proposta va arribar quan la temporada del Maldà ja estava molt avançada). El 23 de març es presentarà L’ingredient especial de Marga Arrom. L’embrió es va poder seguir al XIII Torneig de dramatúrgia del Temporada Alta. El 30 de març Miquel Mas Fiol fa una adaptació de la novel·la Els carnissers, de Guillem Frontera. L’obra, ara ha agafat un cert to d’homenatge a l’autor que va morir fa pocs mesos. El 6 d’abril, David Mataró presentarà Res non verba, una peça inspirada en la història d’Alfredo Fernández, que va fer una falsa acusació d’abús dins de l’Església, com a complot per treure credibilitat a les denúncies reals. Finalment, el 13 d’abril, Maria Garalve ensenyarà el treball de Les llibreteres, a partir de Sylvia Beach i Adienne Monnier, fundadores de la llibreria Shakespeares & Company i La Malson des Livres, a París.