Música

Els artistes volen el seu estatut

Els treballadors de la cultura reclamen des de fa anys millores de les seves condicions laborals, fiscals, de contractació o de propietat intel·lectual, en el que es coneix com “estatut de l’artista”

Una de les darreres mesures aprovades és la reforma de l’IRPF que els permet compensar la fluctuació dels ingressos, ja que quan exhibeixen cobren més però quan produeixen, no

El sector de la cultura “no demana privilegis sinó equiparacions amb altres sectors”
El reconeixement de les malalties professionals i l’ús de la IA, entre les mesures pendents

Quan va anar a dema­nar la pres­tació per atur, en el moment àlgid de la pandèmia que va obli­gar a fre­nar tota l’acti­vi­tat cul­tu­ral, a la pia­nista i com­po­si­tora mallor­quina Isis Mon­tero (de nom artístic Isis Apache Mon­tero) li va caure el món al damunt: “Va ser la pit­jor experiència. Em vaig ado­nar que no tenia prou dies cotit­zats. Per què? Perquè, fins que no s’han començat a imple­men­tar algu­nes millo­res gràcies a l’“esta­tut de l’artista”, qui et con­trac­tava no et donava d’alta en el règim d’artista, sinó en el règim gene­ral, com si fos­sis un ani­ma­dor o un cam­brer, i et con­trac­ta­ven només les dues hores que ana­ves a tocar. Per acon­se­guir els 365 dies cotit­zats t’hi pots pas­sar anys! És el que va pas­sar a molts músics, que no vam tenir dret a l’atur.” I això que ella s’ha dedi­cat tota la vida a la música. El seu pare era lle­trista del gran pia­nista cubà Bebo Valdés i ella va començar a dedi­car-s’hi de ple quan tenia 16 anys. “És injust que tin­guis tan pocs anys de cotit­zació quan en fa tants que tre­ba­lles”, rebla. Per això el 2020 va crear l’asso­ci­ació ProMúsics Mallorca, per defen­sar, des de les Illes, els drets dels pro­fes­si­o­nals.

Com ella, actors, músics, balla­rins, direc­tors de cinema.., els tre­ba­lla­dors de la cul­tura recla­men des de fa anys –des de molt abans de la pandèmia, quan van tocar fons– una millora de les seves con­di­ci­ons, que englo­ben aspec­tes labo­rals, fis­cals, de con­trac­tació, de pro­pi­e­tat intel·lec­tual i de currículum for­ma­tiu. Una regu­lació més ade­quada a un sec­tor que, tapat pel gla­mur de cati­fes ver­me­lles o els grans esce­na­ris, està tocat per la pre­ca­ri­e­tat. És el que es coneix com l’“esta­tut de l’artista”, una vella rei­vin­di­cació que en els dar­rers anys ha anat incor­po­rant millo­res, però encara queda molt camí a fer.

Un dels pro­ble­mes prin­ci­pals és la inter­mitència en els ingres­sos i les con­trac­ta­ci­ons. O sigui, que el tre­ball d’un artista sem­pre és “irre­gu­lar, inse­gur, impre­vi­si­ble pel que fa als ingres­sos”, segons el músic Gui­llem Arnedo, que és vice­pre­si­dent de l’Acadèmia Cata­lana de la Música i el pre­si­dent de la Unió de Músics (UdM), l’asso­ci­ació sin­di­cal i pro­fes­si­o­nal de músics d’àmbit esta­tal. Ell és qui nego­cia amb Madrid l’“esta­tut de l’artista”, on estan impli­cats “fins a vuit minis­te­ris”. “En un any hi ha molta inter­mitència en els ingres­sos i en les con­trac­ta­ci­ons. És un dels fets estruc­tu­rals en aquesta pro­fessió i que neces­si­ten un trac­ta­ment específic en l’aspecte fis­cal, però també en el labo­ral i de segu­re­tat social. No és que sigui un fet extra­or­di­nari, sinó que és la base del tre­ball artístic. És estruc­tu­ral”, des­taca. Fa poc, a finals del 2024, el Congrés va apro­var una reforma de l’IRPF per incloure aquesta fluc­tu­ació de ren­di­ments, que era una de les deman­des prin­ci­pals del col·lec­tiu i un punt fort de l’“esta­tut de l’artista”. “És la pri­mera mesura fis­cal potent que s’aprova i bàsica­ment el que reco­neix és la inter­mitència en els ingres­sos. És a dir, que un artista ha pogut tenir un any molt bo perquè ha estat exhi­bint i ha obtin­gut més guanys, però altres no ho són, perquè ha estat pro­duint. Ara es pot fer una mena de regla per com­pen­sar-ho”, explica.

“És una mesura que entra dins l’apar­tat de fis­ca­li­tat; dema­na­ven que es fes una mit­jana dels ingres­sos obtin­guts en 3-4 anys. Evi­dent­ment, ara això s’haurà de desen­vo­lu­par. Segu­ra­ment els pri­mers anys encara tin­drem pro­ble­mes per veure com es fa i com arri­ben aques­tes mesu­res a la decla­ració de renda. És el que suc­ce­eix amb totes les mesu­res que s’han anat apro­vant. És a dir, quan s’han posat en fun­ci­o­na­ment, hem començat a veure deficiències o man­can­ces que no es cobrien o fal­tava infor­mació i hem pas­sat uns mesos reto­cant i expli­cant amb quins pro­ble­mes es tro­ben els pro­fes­si­o­nals a l’hora de dema­nar la pres­tació per inter­mitència o a l’hora de dema­nar la com­pa­ti­bi­li­tat de la jubi­lació.” Ho apunta l’actor Àlex Casa­no­vas, que és el pre­si­dent de l’Asso­ci­ació de Pro­fes­si­o­nals de la Inter­pre­tació i la Direcció de Cata­lu­nya (AADPC). Ell vol dei­xar clar: “Des del sec­tor no hem dema­nat mai pri­vi­le­gis, hem dema­nat equi­pa­ra­ci­ons amb altres sec­tors que fins ara no teníem.”

Una altra de les velles recla­ma­ci­ons dels artis­tes és que s’exclo­gues­sin de cotit­zació les des­pe­ses de loco­moció i die­tes en con­trac­tes fets amb músics en relació labo­ral espe­cial de durada infe­rior a cinc dies. “Aquesta va ser una lluita dels músics”, segons Arnedo. Abans, quan un músic anava a fer un bolo, es con­si­de­rava que el lloc on tocava era el seu lloc de tre­ball habi­tual, “i això no per­me­tia des­gra­var els quilòmetres i les die­tes que neces­si­tes per anar a aquest lloc a tocar i tor­nar”. Ara ja es con­si­dera que el lloc habi­tual d’un artista és al seu domi­cili fis­cal. “Sem­pre que hi hagi un con­tracte de menys de cinc dies, que són la majo­ria, sí que es per­met aquesta des­gra­vació.”

Més recent­ment s’han apro­vat dues millo­res més. L’una és sobre la com­pa­ti­bi­li­tat entre fer una acti­vi­tat artística i per­ce­bre una pensió de jubi­lació o d’inca­pa­ci­tat. “Real­ment aquesta és una mesura com­pli­cada, perquè en l’aspecte tècnic, les pen­si­ons tenen mol­tes espe­ci­fi­ci­tats, però per fi hi ha una com­pa­ti­bi­li­tat que abans no hi era i que donava pro­ble­mes als pen­si­o­nis­tes i jubi­lats que volien fer una acti­vi­tat”, segons Arnedo. I l’altra és la cre­ació d’una pres­tació con­tri­bu­tiva per a atur específica per als artis­tes, “un gran avenç que ha com­por­tat anys i anys de feina”, segons Isis Mon­tero. Aquesta mesura no ser­veix per als que són autònoms, tot i que ara estan nego­ci­ant una pres­tació per ces­sa­ment d’acti­vi­tat específica per als autònoms.

Molts artis­tes han de com­bi­nar fei­nes: la pròpia com a cre­a­dors i fer clas­ses o desen­vo­lu­par algun altre tipus d’acti­vi­tat: “És habi­tual que n’hi hagi que cotit­zin en tres règims dife­rents”, diu Arnedo. Enre­ves­sat com és ges­ti­o­nar la vida labo­ral d’aquest col·lec­tiu, han anat crei­xent les ano­me­na­des empre­ses de fac­tu­ració, “que el que fan és con­trac­tar labo­ral­ment l’artista, com si fos­sin els ocu­pa­dors, quan en rea­li­tat són una pan­ta­lla, i eme­ten les fac­tu­res”.

Que­den encara mol­tes mesu­res pen­dents d’apro­vació. Ja fa més de 10 anys que el Conca (Con­sell Naci­o­nal de la Cul­tura i de les Arts de Cata­lu­nya) va apro­var un docu­ment amb diver­ses pro­pos­tes, que les asso­ci­a­ci­ons cul­tu­rals incor­po­ren i nego­cien amb Madrid. Algu­nes de les que s’estan deba­tent ara i que Gui­llem Arnedo pre­veu que puguin estar resol­tes abans d’aca­bar aquest any són la regu­lació del tre­ball dels menors, l’ús de la intel·ligència arti­fi­cial i la cessió de drets d’inter­pre­tació i d’imatge. El govern i les enti­tats volen incor­po­rar a l’Esta­tut que el tre­ball dels actors no es pugui emprar per entre­nar sis­tema d’IA sense el seu con­sen­ti­ment. O sigui, que no es pugui usar la imatge o la veu sense el seu permís.

Ara mateix també es nego­cia el reco­nei­xe­ment de les malal­ties pro­fes­si­o­nals. Per exem­ple, la dis­to­nia focal, també cone­guda com a dis­to­nia del músic, que pro­voca con­tracció mus­cu­lar invo­luntària a causa dels movi­ments que es fan a l’hora de tocar un ins­tru­ment. “Hi ha una sèrie de malal­ties pro­fes­si­o­nals que s’han de reconèixer; quan n’hi hagi una d’aquest tipus que està rela­ci­o­nada amb la pràctica de música o de les arts escèniques o de qual­se­vol altra dis­ci­plina artística, cal que sigui una malal­tia pro­fes­si­o­nal i no una malal­tia comuna, perquè les pres­ta­ci­ons can­vien una mica però can­vien”, diu Arnedo. L’actor Àlex Casa­no­vas posa l’exem­ple dels espor­tis­tes pro­fes­si­o­nals: “Un fut­bo­lista, fins que no està recu­pe­rat al 100%, no torna a tre­ba­llar. En canvi, hi ha malal­ties que no estan reco­ne­gu­des per la feina que fem. Si t’has torçat el tur­mell, amb 15 dies que no el posis a terra ja n’hi ha prou, i a tre­ba­llar. I jo dic: «No, per­doni, jo també he d’estar al 100% per poder fer la meva feina.»”

Les nego­ci­a­ci­ons amb el Congrés no s’atu­ren. El 2017 es va crear una sub­co­missió dins la comissió de Cul­tura; el 2018 es va publi­car al BOE l’informe per a l’ela­bo­ració d’un “esta­tut de l’artista”, i el 2021, quan la pandèmia havia fet aflo­rar la poca regu­lació, ja es va crear una comissió inter­mi­nis­te­rial per trac­tar sobre aquest esta­tut que encara és vigent. “Ens agra­da­ria que tot anés més ràpid, perquè va pas­sant el temps i hi ha una certa sen­sació, sobre­tot pel que fa a la part que afecta els autònoms, que s’ha avançat molt poc”, segons Arnedo. Igual­ment ho apunta Casa­no­vas: “Ens ha cos­tat molt que es reco­negués que neces­sitàvem una modi­fi­cació de nor­ma­tiva que res­pongués a les neces­si­tats del nos­tre sec­tor. Hem de situar-nos al mateix nivell de pro­tecció social que hi ha en els altres països que ens envol­ten.” L’actor diu que una altra de les rei­vin­di­ca­ci­ons és “que l’admi­nis­tració pública con­tracti labo­ral­ment els artis­tes quan han de fer una acti­vi­tat artística”, cosa que “no sol pas­sar”. Com també passa, “tot i que cada cop menys”, que el pro­mo­tor d’un con­cert no faci un con­tracte labo­ral al músic, reco­neix Isis Mon­tero.

L’acti­vi­tat cul­tu­ral ha superat la nor­ma­li­tat dels anys pre­vis a la pandèmia. “A Cata­lu­nya, les dades tant de recap­tació com de venda d’entra­des són millors, però això no ha reper­cu­tit direc­ta­ment en l’aug­ment de sous pels intèrprets”, lamenta Casa­no­vas. El cas és que un per­cen­tatge alt dels tre­ba­lla­dors de la cul­tura viuen en situ­ació precària (vegeu les xifres de la plana ante­rior, extre­tes d’estu­dis de l’AIE –l’enti­tat de gestió dels artis­tes intèrprets o exe­cu­tants de la música– i de la Fun­dació AISGE). Per Casa­no­vas, que només el 23% dels actors superin els 12.000 euros bruts d’ingres­sos anu­als “és una qüestió que també depèn dels con­ve­nis col·lec­tius en el sec­tor de la cul­tura”. Més ben dit: de la manca de con­ve­nis, perquè “els únics que en tenen són els de l’àmbit del tea­tre i l’audi­o­vi­sual”. Per això “són impor­tants també les mesu­res de pro­tecció” de l’“esta­tut de l’artista”. Un esta­tut, d’altra banda, que no exis­teix com un cor­pus escrit, sinó que és el nom que aixo­pluga les millo­res.

84%
dels músics
no disposen de contracte discogràfic.
77%
dels ingressos
del músic provenen de les actuacions en directe; el 14%, dels drets de propietat intel·lectual, i el 13%, de la música enregistrada.
57%
dels músics
tenen uns ingressos anuals per sota del salari mínim.
52%
dels actors i actrius
comptabilitzen l’activitat artística amb altres feines.
36%
dels músics
, segons dades del 2023, cotitzen en el règim especial d’artistes.
23%
només dels actors i actrius
superen els 12.000 euros bruts d’ingressos anuals. Només el 7% estaria per sobre dels 30.000 euros.

Qui és artista?

Ni tan sols queda clar del tot què i a qui engloba el concepte d’artista. La llei de propietat intel·lectual defineix com a autor “la persona natural que crea alguna obra literària, artística o científica” i defineix com a artista intèrpret o executant “la persona que representi, canti, llegeixi, reciti, interpreti o executi de qualsevol forma una obra”. “Però el que no tenim tan definit i cal definir és el treballador de la cultura. Això és el que ara mateix s’està negociant”, explica Guillem Arnedo. “Hi ha moltes feines de la cultura, algunes que són noves, i altres com la fotografia i el disseny, que a vegades poden ser artístiques. El que cal és determinar quan són artístiques, per poder estar dintre l’«estatut de l’artista».” La proposta és incloure-hi “personal que no és pròpiament autoral ni artístic”, com ara figurants, especialistes, directors artístics, directors d’adaptació musical, directors de realització o directors de coreografia” i també “el personal tècnic o auxiliar que col·labora en la producció de l’espectacle mitjançant activitats professionals vinculades directament a l’activitat artística”, com ara la preparació, el muntatge i l’assistència tècnica o la perruqueria, segons apunta la guia sobre l’“estatut de l’artista”, elaborada l’any passat per la Unió de Músics Professionals i que signa Javier Andrade Cabello.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia