Música

Quimi Portet

Músic

“Em fa molta por ser cursi, cosa que en el pop és molt habitual”

El músic vigatà reuneix les lletres dels seus onze discos en solitari en el llibre ‘Cançons en bell llemosí’

“Evadir-se d’un mateix fent cançons continua sent més saludable que el conyac o la marihuana”, reivindica

La conya de les lletres de La Trinca, per molt que ens hi posem, és dificilíssima de superar

La imatge d’un força més jove Quimi Por­tet con­duint una Mon­tesa il·lus­tra la por­tada de Cançons en bell lle­mosí 1987-2020 (La Segona Perifèria), un recull en forma de lli­bre de les lle­tres dels seus onze dis­cos en soli­tari, amb refle­xi­ons i con­fes­si­ons del seu autor, un “magne estudi intro­duc­tori” de Quim Monzó i un “colos­sal epíleg” de qui va ser el seu com­pany d’aven­tu­res a El Último de la Fila: Manolo García. L’auto­pro­cla­mat “astre inter­co­mar­cal” atén El Punt Avui en un bar de la plaça Major de Vic, ciu­tat on va néixer, el 1957, i on hi viu des de fa vint anys.

Mai no ha publi­cat cap disc reco­pi­la­tori ni un lli­bre de memòries. ‘Cançons en bell lle­mosí’, doncs, li ser­veix per posar en ordre totes les cançons que ha fet fins ara i, de pas­sada, fer una mica de balanç?
Sí, una mica sí. Volia veure impre­ses en paper les 130 cançons que he publi­cat durant la meva car­rera, que de fet és la meva ter­cera car­rera. Sé que treure un lli­bre de lle­tres en un temps en què totes fa temps que són a inter­net, òbvi­a­ment, no té gaire lògica, encara que mol­tes hi siguin amb un munt de fal­tes d’orto­gra­fia. Però totes hi són, sí, així que, amb l’edi­tor, vam pen­sar de fer també uns meta­tex­tos que, pri­mer, expli­ques­sin una mica la glo­ba­li­tat d’aquesta car­rera en soli­tari, que ja vaig començar una mica gra­na­det, i que, després, situ­es­sin cro­nològica­ment i emo­ci­o­nal­ment cada disc que he fet.
Diu en el lli­bre que, per a un músic de rock, fer lle­tres és “una mena de dany col·late­ral”.
Em refe­reixo a quan comen­ces. Jo, de petit, no volia ser pas lle­trista, sinó músic de rock. I, en tot cas, ja can­taríem qual­se­vol fra­seig en pseu­do­anglès. Ja m’agra­dava molt escriure, tot i que ales­ho­res no veia cap lli­gam entre escriure “redac­ci­ons” i tocar música amb un con­junt. Però quan, amb 16 o 17 anys, vaig començar a tre­ba­llar en grups, vaig ado­nar-me que, així com de gui­tar­ris­tes i bate­ries n’hi havia molts, de per­so­nat­ges que fes­sin cançons i també fes­sin lle­tres no n’hi havia gai­res. Van con­fluir les meves dues afi­ci­ons, la música i la pro­to­li­te­ra­tura, i de seguida m’hi vaig aca­bar tro­bant molt bé.
La seva car­rera en soli­tari, amb ‘Per­so­nes estra­nyes’ (1987), va començar una mica per acci­dent...
Sí, el Manolo [García] es va tren­car una vèrte­bra cer­vi­cal poc abans d’entrar a l’estudi...
Gra­var un disc en català diu que, en aquell moment, ho tro­bava “neces­sari”.
Sí, però “neces­sari” per a mi i prou, eh? Abans de conèixer en Manolo, amb Kul de Man­dril o Dum­pers ja havia fet cançons en català, i com que por­tava temps escri­vint coses en cas­tellà amb Los Rápidos, Los Bur­ros i El Último, ho veia neces­sari per con­ti­nuar el meu desen­vo­lu­pa­ment com a lle­trista. Ja valo­rarà algú altre d’aquí a qua­tre-cents anys si va ser un error o no!
Es mos­tra sorprès, ara, per l’accent xava amb què can­tava aque­lles cançons, afirma.
Sí, i també par­lant, perquè, tot i que havia nas­cut a Vic, vaig criar-me al Gui­nardó, on el xava era un dia­lecte habi­tual. Viat­jant més tard per Cata­lu­nya com a nòmada comar­cal vaig aca­bar per­dent-lo, diria però...
Se’ls rees­colta, els seus dis­cos?
No, però ara he hagut de fer-ho per al lli­bre. Pensa que jo soc pro­duc­tor, els mes­clo…, n’hi ha per aca­bar-ne molt avor­rit! La meva relació amb ells és tan intensa que poden pas­sar molts anys fins que els torno a escol­tar. Ara, però, vaig voler revi­sar les lle­tres per asse­gu­rar que real­ment can­tava el que havia escrit i els vaig tor­nar a escol­tar, la qual cosa va ser un exer­cici ben curiós...
Divi­deix els seus dis­cos en soli­tari en tres eta­pes. Sem­pre l’ha tin­guda clara, aquesta estruc­tura?
Me n’he ado­nat ara, tot i que de la segona ja me’n vaig ado­nar en aquell moment. És la que comença amb La Terra és plana (2004), que és quan vaig dei­xar real­ment de voler arri­bar a un gran públic. Jo, fins ales­ho­res, venia encara amb la inèrcia d’El Último de la Fila. Havien estat deu anys en què, per molt hones­tos que fóssim, i em sem­bla que ho érem molt, pen­sa­ves: “Ostres, hem venut 500.000 còpies d’aquest últim disc i d’aquell altre en vam ven­dre un milió. Que no se’ns en vagi molt l’olla, ara amb aquest... No sé si és un bon moment per can­tar coses com ara que la merda de la mun­ta­nya no fa pudor...” En canvi, amb La Terra és plana recordo pen­sar: “No passa res, gas a fondo. Si et ve de gust can­tar coses allu­nya­des del mains­tream, o que no són ni pop ni rock, enda­vant.” D’allò en va sor­tir, pot­ser, l’època més diver­tida, per a mi.
A la ter­cera època, en canvi, l’inici de la qual situa en el disc ‘Oh my love’ (2012), diu que li van començar a sor­tir cançons més aviat tris­tes. Li va saber greu?
No, gens, pit­jor hau­ria estat no haver-hi arri­bat, a aquesta etapa! Penso, a més, que està bé, quan et fas gran, que hi hagi un pudor. Tot això de l’ena­mo­ra­ment, el fes­teig… A vega­des fa una mica d’angúnia, de cringe, veure un senyor molt ena­mo­rat i molt vell... Òbvi­a­ment hi pot haver una evo­cació enyo­ra­dissa de l’ena­mo­ra­ment, o un record d’altres moments, però crec que, per a un can­tant de certa edat, hi ha milers d’altres temes diver­tidíssims, com fer cançons sobre fer cançons, la geo­gra­fia o l’autoanàlisi (com feia a Tinc una bèstia din­tre meu)…
Estar empre­nyat també és molt propi de vell, i vostè no sem­bla mai estar-hi gaire...
Bé, a vega­des ho estic, però no se’m nota. O jo, almenys, no ho noto. No em vull fer el xulo, però és veri­tat que no hi estic gaire, jo, d’empre­nyat. De motius per estar-n’hi n’hi ha uns quants, evi­dent­ment, però a la vida hi som molt poc temps i és millor no per­dre gaire el temps en aques­tes coses. A banda que, des de la madu­resa, es veu bas­tant millor la futi­li­tat de tot ple­gat...
“L’humor és l’anar­quia que tri­omfa per uns breus ins­tants”, canta a ‘Oh my love’.
Sí, la frase és tan bona que no em vaig atre­vir a can­tar-la sense fer un dis­pla­ce­ment i dir que pot­ser no era meva i l’havia sen­tit en algun lloc!
De petit ja n’era, de la broma?
No, era molt molt tímid. Fins a la tar­do­a­do­lescència vaig ser-ho molt. Una mica més que la mit­jana dels tímids, fins i tot.
I com hi arriba, a l’humor?
No ho sé, com tots nosal­tres, suposo: tiets, avis, bro­mis­tes de bar… Havia lle­git una mica, òbvi­a­ment, però el 90% prové d’aquesta mena de tiets que als casa­ments solen posar-se una cor­bata al cap i fumar un puro. L’humor, gràcies a Déu, és molt poc intel·lec­tual.
Ha dit sovint, i torna a fer-ho en el lli­bre, que la música li fa obli­dar la sòrdida actu­a­li­tat. Mai ha tin­gut cap temp­tació de fer una altra mena de lle­tres?
No em sor­ti­rien… Jo, quan em poso a fer lle­tres, el que vull, bàsica­ment, és fli­par. Admiro total­ment Llach, Rai­mon, Ovidi…, però em sem­bla que ells s’han apro­pat a la música popu­lar des d’un àmbit dife­rent. El meu és més aviat el de la fli­pa­menta, empa­ren­tat una mica, i ho dic amb tota la modèstia, amb el de, pri­mer, Pau Riba o Sisa i, després, Albert Pla, Puntí, Joan Miquel Oli­ver i tota aquesta colla. Eva­dir-se tam­poc és tan dolent! I a mi no em fa pas cap ver­go­nya dir que faig música per eva­dir-me. En gene­ral de tot, fins i tot de mi mateix, a vega­des, ja que eva­dir-se d’un mateix fent cançons con­ti­nua sent molt més salu­da­ble que el conyac o la mari­hu­ana.
Pi de la Serra for­ma­ria part del seu món?
El vèiem més aviat en un sec­tor poli­tit­zat, el dels comu­nis­tes i tot això. Els peluts, d’això, no és que en fugíssim, però anàvem cap a una fli­pa­menta més psi­codèlica. Però, vaja, tenia cançons amb les quals reies molt, sí, tot i que, en això, qui ens feia –i ens fa– molt de riure era La Trinca. La música a vega­des feia la impressió que els impor­tava un colló, en el sen­tit que podien fer un pas­do­ble o una rumba, però la conya de les lle­tres de La Trinca, per molt que ens hi posem, és difi­cilíssima de superar.
Expli­qui’ns això que diu en el lli­bre que a vega­des el per­so­natge que escriu les cançons li acaba sem­blant un ésser total­ment aliè a vostè.
Bé, he de dir que és una d’aque­lles tro­ba­lles literàries, aquesta frase, que que­den molt bé, quan les veus escri­tes! La gent que escriu ja les fa, aques­tes coses... Sí que és cert, però, que hi ha cançons –Home blanc, A Maite, flo­reta de Sants...– que no sé real­ment d’on van sor­tir. I, és clar, m’espanto una mica! “Aquell... soc jo?”, et pre­gun­tes. T’ado­nes que la ment humana és peri­llosíssima, i molt fràgil, com veiem amb la gent gran.
Allò de “De què va, aquesta cançó?” és la pit­jor pre­gunta que se li pot fer a algú que fa cançons?
Sí, perquè, en el meu cas, molts cops real­ment no ho sé. N’hi ha que són d’amor, està claríssim. Però mai són d’amor i prou, ja que, per tal de no ser cursi, ho bar­rejo amb altres coses. Intento que esti­guin equi­li­bra­des les cançons, una mica com la cuina: inten­tes que no et quedi salat però tam­poc dolç, ni massa picant però tam­poc massa poc picant. Em fa molta por ser cursi, cosa que en el pop és molt habi­tual. Però, quan t’ena­mo­res, estàs tan tonto que a vega­des hi caus.
‘La Ram­bla’ va estar a punt d’aca­bar real­ment a les escom­bra­ries?
Sí. M’agra­dava molt la lle­tra, que era una espècie d’home­natge a en Sisa. Però aquell disc [Hoquei sobre pedres, 1997] el mesclàvem amb en David Tickle i vam dedi­car-hi mol­tes hores. No trobàvem com con­ve­nia can­tar-la. O si, més que can­tar-la, calia reci­tar-la. Al final, però, vam posar un efecte de veu sem­blant a un telèfon i es va con­ver­tir en el sin­gle. Hi ha mol­tes coses real­ment curi­o­ses, en la música…
Amb el pas dels anys s’ente­nen millor, aquests fenòmens?
Aprens mol­tes coses, sobre­tot en l’aspecte tècnic, però aquesta màgia de què par­lem és com anar a pes­car: pots tenir la millor canya, el millor cuc, la millor gorra de camu­flatge pos­si­ble..., però, al final, els pei­xos, o piquen o no piquen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia