Música

la crònica

Contra tots els prejudics

Ja ens ho dema­nava fa 35 anys el pobre George Mic­hael: escol­teu sense pre­ju­di­cis. I aquí con­ti­nuem sense fer-li gaire cas, com a mínim aquest cro­nista, al qual li agra­da­ria tenir sovint la ment més oberta i recep­tiva, sobre­tot musi­cal­ment par­lant. Diven­dres, després de rebre a la plaça Inde­pendència (indie?) de Girona l’impacte del con­tun­dent con­cert de Minibús Inter­galàctic, que va obrir aquesta edició de Stre­nes, qui subs­criu es va des­plaçar a l’Audi­tori per com­ple­tar la pri­mera jor­nada del fes­ti­val gironí amb un con­cert ben dife­rent, pro­ta­go­nit­zat per Ramon Mira­bet (Sant Feliu de Llo­bre­gat, 1984), que hi pre­sen­tava el seu cinquè disc, titu­lat sim­ple­ment V. Reco­nec que hi anava ben car­re­gat de pre­ju­di­cis: Mira­bet és una raresa inclas­si­fi­ca­ble dins del pano­rama musi­cal català, que ara fa quinze anys va donar els seus pri­mers pas­sos en un con­curs tele­vi­siu de joves talents a França, fins ara havia gra­vat qua­tre dis­cos aptes per a tots els públics –sí, el peca­minós mains­tream– amb unes quan­tes cançons d’aque­lles que donen bon rot­llo, fins i tot per posar banda sonora a un anunci de cer­vesa medi­terrània. I a més a més, l’home és ben plan­tat, fins i tot després d’haver fet els temi­bles 40 anys. Uffff... això és inac­cep­ta­ble per a qual­se­vol cro­nista que aspiri a la trans­cendència.

Però és evi­dent que Ramon Mira­bet té una bona legió de fans fidels, també a Girona, on diven­dres va omplir la sala gran de l’Audi­tori, després d’haver pas­sat al llarg de la seva car­rera pels esce­na­ris més diver­sos de la ciu­tat, des del seu debut a la sala Pla­tea a les esca­les de la cate­dral, sovint acom­pa­nyat en aquest tra­jecte pel fes­ti­val Stre­nes , que com va recor­dar ell mateix, molt agraït, ha apos­tat sem­pre pel seu pro­jecte, també quan era només un valor emer­gent i poc cone­gut.

El pri­mer que sorprèn de Mira­bet és que va acom­pa­nyat d’una banda tan àmplia com com­pe­tent, amb deu músics en escena: gui­tarra, baix, bate­ria, teclats, tres coris­tes feme­ni­nes, una vio­li­nista, ell mateix a la gui­tarra i la veu, i un trom­bo­nista que dona una força i un color espe­cial als temes més ‘negres’ del reper­tori i que sem­bla també tot un home­natge al seu pare, el des­a­pa­re­gut trom­bo­nista Ramon Mira­bet. En aquests temps de crisi perenne i for­mats reduïts per estal­viar, s’agra­eix aquesta aposta per la música inter­pre­tada amb passió per un bon gra­pat d’humans.

Mira­bet arri­bava amb la nove­tat dels seus pri­mers temes en català, que són els més per­so­nals: Sal­va­dor Dalí, introduïda com “una cançó que m’apropa molt a aquesta terra” i a una casa del cap de Creus “on hi ha bona part de mi”, i la trista i deli­cada Per sem­pre més, en què li diu al seu pare com el troba a fal­tar.

El con­cert es va obrir amb la nova The renais­sence i, sobre­tot a la pri­mera part, va tenir potents moments de rhythm’n’blues com ara Carpe diem, del seu pri­mer disc, en un bon tàndem amb la recent Ple­ase ple­ase ple­ase me. No hi va fal­tar Happy days, el seu pri­mer èxit, va can­tar també en cas­tellà (Pre­ci­osa song i Espe­ranza, les dues del nou disc) i amb tots els músics es va plan­tar al pas­sadís que separa les dues pla­tees –molt a prop d’on seia la seva mare, Magda Torre, també can­tant– per inter­pre­tar l’acústica Wake up, en un dels moments més inten­sos de la vet­llada.

Mira­bet, simpàtic i comu­ni­ca­tiu, va fer can­tar el públic gironí com una gran coral per sec­ci­ons, i va aca­bar el con­cert amb el nou sin­gle, el posi­tiu i energètic Love is everyw­here, dei­xant per als bisos èxits ante­ri­ors com ara Those little things i Home is where the heart is, abans de mos­trar la seva cara més lúbrica i sal­vatge amb una intensa versió de These boots are made for walkin’, que va ful­mi­nar els pocs pre­ju­di­cis que ja em que­da­ven. I es va aco­mi­a­dar repar­tint amor per tot arreu, ara en acústic, i obte­nint a canvi una tre­menda ovació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.