Cultura
Terror en primera persona a Sitges
Jaume Balagueró i Paco Plaza fan tremolar el públic del Festival de Cinema de Catalunya amb el fals documental televisiu 'Rec'
Com es pot terroritzar més l’espectador? Aquest és el punt de partida que el lleidatà Jaume Balagueró i el valencià Paco Plaza es van plantejar en una conversa de bar, “entre cafès i Coca-coles light”, precisa el primer. Com que la idea de fer Rec va sorgir conjuntament, els dos cineastes van decidir codirigir-la, i després del seu pas per la Mostra de Venècia el film va inaugurar ahir la secció competitiva Oficial Fantàstic del Festival de Sitges, entre ensurts i aplaudiments.
El títol fa referència al botó d’enregistrar d’una càmera i no és gens gratuït. Saltant-se les convencions del gènere, els dos directors han rodat tota la pel·lícula amb una càmera: la que porten la periodista televisiva Ángela (l’actriu Manuela Velasco) i el seu operador, que es proposen fer un reportatge sobre un grup de bombers de Barcelona durant una nit rutinària. Una emergència els portarà a un edifici de l’Eixample on s’han sentit uns crits terrorífics dins d’un pis. La situació es comença a descontrolar quan una dona ataca salvatgement un policia i un bomber. En comptes d’ajudar-los, les autoritats opten per no deixar sortir ningú i tancar i precintar tot l’edifici.
Més enllà del gènere
“El nostre repte va ser –explica Jaume Balagueró– intentar anar més enllà del cinema de terror d’avui dia i fer que l’espectador visqui la pel·lícula des de dins. Ens vam adonar que el llenguatge televisiu és molt interessant, perquè permet un cinema directe i en primera persona”. El que en un principi els va semblar “una idea utòpica” va anar prenent forma i es va convertir en Rec, pel·lícula que ja té garantida distribució “pràcticament a tot el món”, segons el productor, Julio Fernández. S’estrena el 23 de novembre a tot l’Estat amb 300 còpies i, com passa també amb El orfanato, Hollywood n’està preparant un remake.
Paco Plaza va aprofundir en les reflexions sobre la televisió: “Avui dia, la gent coneix més la realitat a través de la televisió que de la seva pròpia percepció sensorial. Coneixem països i persones a través de la pantalla petita i ho veiem com la realitat”. “La realitat no existeix –afegeix Balagueró–. Hi ha un terratrèmol al Japó i es converteix en un espectacle, una pel·lícula de terror, gràcies a la televisió”.
Guió i improvisació
Rec capgira els termes i utilitza aquesta cultura visual per fabricar una realitat falsa i transmetre-la a l’espectador amb el mateix llenguatge dels productes que consumeix habitualment. Una fórmula arriscada que s’aplica fins a les últimes conseqüències, però que funciona a la perfecció: deixa clavat l’espectador amb una història que comença amb situacions disteses i progressa en un descens cap a la mateixa cuina de l’infern.
Per rodar la pel·lícula, van combinar un guió preestablert amb la improvisació. Segons Paco Plaza, que abans havia dirigit Segon nom i Romasanta, “els actors feien una mena de gimcana ; els dèiem per exemple que havien de pujar del primer pis al tercer, però no sabien què es trobarien al segon”. I excepte algun cas molt greu, “no vam fer servir la paraula talleu, la càmera gravava fins al final, a vegades feia tard”.
“Fins i tot, l’actor Ferran Maza va caure un cop per l’escala i es va fer un esquinç”, va afegir Jaume Balagueró, conegut internacionalment per films com Els sense nom, Fragile i Darkness.
Les personalitats dels dos cineastes no van entrar en conflicte, com es pot deduir dels elogis que es van dedicar a la roda de premsa que van oferir ahir. “He vist de primera mà com treballa un mestre”, va dir Paco Plaza. Balagueró va replicar: “Preníem classes mútuament, tots dos hem fet un màster”.
El títol fa referència al botó d’enregistrar d’una càmera i no és gens gratuït. Saltant-se les convencions del gènere, els dos directors han rodat tota la pel·lícula amb una càmera: la que porten la periodista televisiva Ángela (l’actriu Manuela Velasco) i el seu operador, que es proposen fer un reportatge sobre un grup de bombers de Barcelona durant una nit rutinària. Una emergència els portarà a un edifici de l’Eixample on s’han sentit uns crits terrorífics dins d’un pis. La situació es comença a descontrolar quan una dona ataca salvatgement un policia i un bomber. En comptes d’ajudar-los, les autoritats opten per no deixar sortir ningú i tancar i precintar tot l’edifici.
Més enllà del gènere
“El nostre repte va ser –explica Jaume Balagueró– intentar anar més enllà del cinema de terror d’avui dia i fer que l’espectador visqui la pel·lícula des de dins. Ens vam adonar que el llenguatge televisiu és molt interessant, perquè permet un cinema directe i en primera persona”. El que en un principi els va semblar “una idea utòpica” va anar prenent forma i es va convertir en Rec, pel·lícula que ja té garantida distribució “pràcticament a tot el món”, segons el productor, Julio Fernández. S’estrena el 23 de novembre a tot l’Estat amb 300 còpies i, com passa també amb El orfanato, Hollywood n’està preparant un remake.
Paco Plaza va aprofundir en les reflexions sobre la televisió: “Avui dia, la gent coneix més la realitat a través de la televisió que de la seva pròpia percepció sensorial. Coneixem països i persones a través de la pantalla petita i ho veiem com la realitat”. “La realitat no existeix –afegeix Balagueró–. Hi ha un terratrèmol al Japó i es converteix en un espectacle, una pel·lícula de terror, gràcies a la televisió”.
Guió i improvisació
Rec capgira els termes i utilitza aquesta cultura visual per fabricar una realitat falsa i transmetre-la a l’espectador amb el mateix llenguatge dels productes que consumeix habitualment. Una fórmula arriscada que s’aplica fins a les últimes conseqüències, però que funciona a la perfecció: deixa clavat l’espectador amb una història que comença amb situacions disteses i progressa en un descens cap a la mateixa cuina de l’infern.
Per rodar la pel·lícula, van combinar un guió preestablert amb la improvisació. Segons Paco Plaza, que abans havia dirigit Segon nom i Romasanta, “els actors feien una mena de gimcana ; els dèiem per exemple que havien de pujar del primer pis al tercer, però no sabien què es trobarien al segon”. I excepte algun cas molt greu, “no vam fer servir la paraula talleu, la càmera gravava fins al final, a vegades feia tard”.
“Fins i tot, l’actor Ferran Maza va caure un cop per l’escala i es va fer un esquinç”, va afegir Jaume Balagueró, conegut internacionalment per films com Els sense nom, Fragile i Darkness.
Les personalitats dels dos cineastes no van entrar en conflicte, com es pot deduir dels elogis que es van dedicar a la roda de premsa que van oferir ahir. “He vist de primera mà com treballa un mestre”, va dir Paco Plaza. Balagueró va replicar: “Preníem classes mútuament, tots dos hem fet un màster”.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.