Cultura

Scott i Crowe fan diana

El director i l'actor de 'Gladiator' inauguren el Festival de Cannes amb una nova versió del mite de 'Robin Hood' que explora els orígens del personatge

Espectacle, estrelles i qualitat. Cannes és sempre exigent amb la pel·lícula que inaugura el festival, i aquest any ha apostat per una gran producció que, sobre el paper, podia reunir tots aquests ingredients i que s'estrena avui als cinemes catalans: el nou Robin Hood del tàndem Ridley Scott - Russell Crowe. Dos homes que van començar a col·laborar fa deu anys amb bon peu dirigint i protagonitzant Gladiator, i que ja porten cinc films junts.

El cineasta va trencar una norma sagrada de Cannes: no va assistir ahir a la inauguració perquè està convalescent d'una operació al genoll. Però sí que va complir altres normes del decàleg del festival: hi va haver estrelles, Crowe i Cate Blanchett, i espectacle a la pantalla. Scott ja no sorprèn amb la seva manera de rodar amb la violència: impactant, plena d'energia, explotant qualsevol recurs que faci vibrar l'espectador. Però veure en pantalla gran com imagina Scott l'assalt a un castell per un exèrcit comandat per Ricard Cor de Lleó és tot un espectacle.

Amb tot, Scott vol anar més enllà i aprofundir en el caràcter del personatge. En aquest sentit, Robin Hood té elements en comú amb Gladiator: retrata un líder nat al cor d'una sagnant batalla, que acaba sent perseguit pels seus propis governants i rebel·lant-se contra el destí. Crowe, un Robin Hood molt convincent a la pantalla i tot encant a la vida real, va destacar el component humà de la seva composició. "Hi ha moltes versions de Robin Hood, però tinc la sensació que cap es fixa en l'element humà del personatge. Volia mostrar la seva veritable motivació: és algú que ha marxat a les Croades, que ha travessat Europa i ha vist altres països i formes de governar, i quan arriba a la seva terra veu una situació d'injustícia". En aquest sentit, també va destacar que "Robin Hood està preocupat pel patiment inútil de la raça humana; per mi, això és un sentiment universal".

Blanchett creu que el context del film no està molt allunyat dels temps de crisi actuals: "Hi ha un lligam amb l'època actual, vivim una situació semblant. Ridley Scott ofereix una nova perspectiva sobre els nostres temps". Preguntat sobre la injustícia amb què s'enfrontaria avui el rebel saxó, Crowe creu que "potser avui dia es rebel·laria contra Wall Street, o contra el monopoli dels mitjans de comunicació".

Seguidor del Barça
No tot va ser reflexió ahir a Cannes. Crowe va fer broma sobre el fet que el festival comenci amb un film que deixa per terra els francesos: "Segons la nostra versió, Ricard Cor de Lleó, un gran heroi dels britànics, va ser mort per un cuiner francès". I en un parell d'ocasions va parlar de futbol, una de les seves passions. Fa dues setmanes va ser a Espanya i va anar a veure un entrenament del Madrid. Però ahir, davant de la premsa d'arreu del món, va reconèixer que és del Barça: "Va ser una mica estrany, perquè més aviat sóc fan del Barcelona, no del Reial Madrid".

Robin Hood es distancia de la majoria d'adaptacions del personatge. A la manera del Batman begins, no es tracta tant de les aventures d'un ésser llegendari com de les circumstàncies que el van portar a rebel·lar-se. És el que se'n diu una preqüela. Posats a comparar-la amb Gladiator, es troben a faltar les escenes de circ que trencaven el tedi de les intrigues de palau. En canvi, surt més ben parat de la comparació amb el Robin Hood de Kevin Costner, o amb l'anterior incursió del mateix Scott al temps de les croades, El regne del cel.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.